Acasă Local Înlocuitor de primar 1, înlocuitor de primar 2. Cine îi ține locul...

Înlocuitor de primar 1, înlocuitor de primar 2. Cine îi ține locul primarului din Brașov?

0

Ce spune viceprimarul Sebastian Rusu

La Brașov a început o adevărată bătălie pe postul de ”înlocuitor” de primar. Ieri, într-o conferință de presă, viceprimarul Sebastian Rusu le-a prezentat jurnaliștilor o hârtie prin care susține că el este înlocuitorul de drept al primarului cât acesta este plecat în concediu. Dreptate i-ar fi dat și Prefectura Brașov. Administratorul public vine la rândul său cu precizări.

”Referitor la delegarea de atribuții ale Primarului prin acte adiționale la contractul de management ale administratorului public pot să afirm că este o încă o dovadă a faptului că Primarul Municipiul Brașov nu are habar de Codul administrativ și se lasă condus de Primarul de facto al Primăriei Brașov, neales ci numit din pix, doamna Miron cea condamnata penal !

Un alt aspect important este că Primarul Coliban uită de sloganul mult promovat în campania electorală a USR “Fără penali în funcții publice”. Vă reaminesc că Partidul Național Liberal, filiala Brașov, în urma alianței cu USR, i-a îndepărtat pe toti cei care au avut o condamare penală, chiar dacă aceasta se consumase și cazieriul lor era curat.

Câtă ipocrizie, minciună și falsitate poate Primarul Coliban să mai arate brașovenilor?

Ca urmare a acestor nelegalități, ieri am sesizat Instituția Prefectului Județului Brașov, iar astăzi am demarat procedurile privitoare la desființarea actului nelegal de către Instanța de contencios, mai exact am depus cererea de revocare a actului conform art. 7 din Legea Contenciosului Administrativ și am înregistrat către Primarul Municipiului Brașov, cererea întemeiată de prevederile art. 14 din aceeași lege privitoare la suspendarea actului adminstrativ.

Indiferent de această chestiune, atrag atenția că așa cum arată și răspunsul Instituției Prefectului, acest act administrativ este nelegal, dar chiar și așa nu poate produce niciun fel de efect. Primarul Municipiului Brașov în această perioadă fiind subsemnatul – Viceprimar desemnat de către Consiliul Local.

Arogarea acestei calități în temeiul unui act juridic nelegal de către o persoană care nu are niciun fel de calitate în acest sens, reprezintă comiterea unei infracțiuni. Aceste actiuni nelegale afecteaza bugetul public al Municipiului Brasov si exista riscul producerii unor consecinte iremediabile doar pentru niste mabitii copilaresti si dorinta de putere a doamnei administrator public care il coordoneaza pe domnul Coliban .

Brasovenii merita mai mult decat niste lamentari, vaicareli si incercari disperate de incalcare a legii . De fapt se urmareste a transfera catre aceasta doamna puterea pentru a putea sa faca niste jocuri si pentru a da curs unor interese obscure pe care le au”, a declarat Sebastian Rusu, viceprimar PNL.

Ce spune administratorul public Adriana Miron

De partea cealaltă, administratorul public susține:

”Nimeni nu l-a uzurpat din rolul de înlocuitor de drept. Doar ca în codul administrativ scrie clar când acesta intră în exercițiu, la art 159 din codul administrativ pe care ar fi bine sa-l parcurgă atent înainte de a fi doar frustrat.

Pe durata concediului de odihnă al primarului, mandatul și capacitatea de dispozitie ale acestuia nu sunt suspendate. Situatiile în care mandatul unui primar este suspendat, prin urmare si capacitatea si posibilitatea acestuia de exercitare a mandatului si a prerogativelor care decurg legal din aceasta calitate sunt prevazute la art. 159 din Codul Administrativ, iar pe durata concediului de odihna nu este niciuna dintre situatiile enumerate de legiuitor. Concediul de odihnă, potrivit legii, este o situatie reglementata de lege, uzuala, previzibila, recurenta pe durata mandatului primarului în funcție, si nu il lipsește pe acesta de capacitate de dispoziție, nu suspendă mandatul și nici ii afectează capacitatea de decizie cu privire la exercitarea acestuia.
Art. 163 din Cod stipulează clar când intervine exercitarea temporară a atribuțiilor primarului, astfel: (1) În caz de vacanță a funcției de primar, în caz de suspendare din funcție a acestuia, precum și în situațiile de imposibilitate de exercitare a mandatului, atribuțiile ce îi sunt conferite prin prezentul cod sunt exercitate de drept de viceprimar sau, după caz, de unul dintre viceprimari, desemnat de consiliul local în condițiile art. 152 alin. (4), cu respectarea drepturilor și obligațiilor corespunzătoare funcției. De asemenea, la alin (2) al aceluiași articol este prevăzut faptul ca Consiliul local poate hotărî înlocuirea viceprimarului care exercită primul calitatea de înlocuitor de drept al primarului, ales în condițiile art. 152 alin. (4). În economia acestui articol ați fost desemnat de către CL ca persoană care exercitată calitatea de prim înlocuitor, însa pe durata concediului sau a partiiciparii la diverse evenimente in afara localitatii sau in afara sediului primariei, primarul in exercitiu nu se afla în niciuna din situațiile legale de imposibilitate sau incapacitate de exercitare a mandatului. Se poate observa astfel că pe durata concediului de odihnă, este de domeniul evidenței că primarul nu isi pierde temporar calitatea de primar și nici nu se afla în imposibilitate sau incapacitate de exercitare a mandatului astfel încât, de drept, să exercitate inlocuitorul de drept numit de consiliu prerogativa funcției în calitate de primar. A nu fi prezent fizic în sediul primariei nu înseamna că primarul este în incapacitate de exercitare a mandatului.
Mai mult, acesta este deplin capabil să semneze, in caz de maxima necesitate, documente de schimbare a ordinii dispuse deja de oriunde s-ar afla în virtutea dreptului de utilizare a semnăturii electronice și este pe deplin capabil să emita dispoziții sau sa ia decizii. Chiar si sedințele Consiliului local se desfașoară inclusiv în format online, astfel că în era tehnologiei prezența fizică pentru exercitarea atribuțiilor nu mai este o necesitate expresa. Sau sunt si sedintele CL nule absolut ca nu s vonsilietii legati de masa din sala?  Atribuțiile sale le delega primarul, astfel cum legea ii permite (art 157 Cod Administrativ), către viceprimari, administratorul public sau alte persoane din aparatul de lucru sau din cadrul institutiilor subordonate. Acest lucru il realizeaza, prin dispozitii, emise conform legii sau alte acte administrative prevazute de lege. Fiecare viceprimar cunoaste clar ce atribuții i-au fost delegate prin dispoziția nr. 3895 din 07.12.2021. Orice altă modificare ce privește atribuțiile se comunica procedural.
Prin dispozitii si alte acte administrative emise in temeiul legii, primarul, pe perioada concediilor de odihna si a altor situatii legale care ii permit sa dispuna si-a desemnat inlocuitor administratorul public in baza contractului de management al carui izvor de drept este tot codul administrativ. Este un contract reglementat special si nu un simplu contract individual de munca. Si primarul nu a facut delegare neliminata cum pretinde dl viceprimar.
 Potrivit art 152, alin (1) Cod administrativ, viceprimarul este subordonat primarului și, doar în situațiile prevăzute de lege este înlocuitorul de drept al acestuia, situație în care exercită, în numele primarului, atribuțiile ce îi revin acestuia. Situațiile prevăzute de lege sunt expuse de cod si nu ne aflăm în situația în care să exercitați mandatul de primar inlocuitorul de drept ales de consiliu. In raport cu aparatul de lucru al primarului se actioneaza conform competentelor si nimeni nu este indrituit sa  uzurpe calității oficiale și în afara atribuțiilor pe care primarul in exercitiu le-a delegat în mod expres. Mandatul primarului esta stabilit in codul administrativ la o durata de 4 ani. Prin urmare, concediul de odihna care este o situatie previzibila, recurenta si reglementata ca durata nu scurteaza mandatul acestuia in fiecare an cu aproximativ o luna astfel incat sa-l inlocuiasca persoana desemnata de consiliu”, a spus Adrian Miron, administrator public al Municipiului Brașov.