Acasă Actualitate 1 din 2 elevi este amenințat, umilit sau agresat fizic la școală....

1 din 2 elevi este amenințat, umilit sau agresat fizic la școală. Principalele metode prin care părinții îi pot ajuta pe cei mici

0

Anual, conform Ministerului Educației, aproape 3 milioane de elevi învață pe băncile școlilor românești. Dintre aceștia, conform organizației Salvați Copiii, 1 din 2 elevi este amenințat, umilit sau agresat fizic, 4 din 5 elevi sunt martori ai situațiilor de bullying în școală, iar conform Ministerului Educației, inspectoratele școlare au raportat doar în ultimul an 10.000 de cazuri de violență fizică sau verbală.

Școala Încrederii lansează modelul  „Abordări restaurative în școală” și invită toți adulții, profesori sau familiile elevilor, să adopte cinci metode esențiale pentru sprijinirea dezvoltării relațiilor sănătoase între elevi și membrii comunității.

„Știm că «Revoluția în educație» începută de Școala Încrederii nu va aduce schimbări peste noapte. Cu toate acestea, avem convingerea că o implicare activă este cea mai bună modalitate de combatere a fenomenului de bullying în școli. Iar noi ne propunem ca, prin modelul  „Abordări restaurative în școală”, să oferim instrumentele necesare pentru a ajuta elevii să formeze relații sănătoase, în care emoțiile sunt remarcate, înțelese și explorate”, spune Ruxandra Mercea, fondator Școala Încrederii.

Cele cinci metode oferite de psihologul Cristina Ungvari sunt bazate pe principiile practicii restaurative și fac apel la sprijinul adulților, care sunt încurajați să fie prezenți activ în viața elevilor:

  1. Paza bună trece primejdia rea – Pe cât de simplu, pe atât de crucială este prevenția. Mai exact, adulții sunt încurajați să urmeze trei pași simpli: construiește, menține, restaurează. „Copiii au nevoie să știe că vom fi mereu acolo pentru ei și că le putem oferi siguranța de care au nevoie. Este important să cultivăm activ relații bazate pe încredere și înțelegere”, ne sfătuiește Cristina Ungvari.
  1. Însușirea valorilor restaurative – Pentru a-i ajuta pe elevi să formeze relații sănătoase, este necesar să le însușim un set de valori, care să fie piatră de temelie în tot ceea ce fac. „Este de datoria noastră, în calitate de adulți, să fim exemplul pe care copiii noștri îl pot urma. Deseori, ca profesori, este posibil să fim singurul sprijin pentru ei. De aceea noi suntem cei care le arătăm ce înseamnă bunătatea, respectul, cum pot practica empatia, egalitatea, inclusivitatea sau cum pot adopta o comunicare non-violentă”, completează Cristina Ungvari.
  1. Responsabilitate și soluții, nu vină și pedeapsă – Copiii au nevoie ca noi să le fim alături cu blândețe și fermitate atunci când greșesc, să reacționăm la orice mic semn că ceva poate nu este în regulă. Să învățăm alături de ei, cu deschidere și fără judecată cum să gestionăm comportamente indezirabile, pe care copiii le pot provoca. Și să nu uităm că trebuie să ne raportăm la comportament și să ne ferim de „etichete”. Nu există copii răi, ci copii care au răni nevindecate.
  2. Ascultare activă – Este esențial să fim prezenți în viața copiilor noștri și să nu luăm personal reacțiile lor de respingere. Copiii nu sunt întotdeauna deschiși la comunicare, mai ales la vârsta adolescenței, când au tendința să ne respingă din cauza consecințelor sau pur și simplu pentru că nu reușesc să gestioneze acest disconfort. Totuși, este important să îi facem să știe că suntem acolo să îi ascultăm și că pot avea încredere să ne comunice oricând au o problemă”, adaugă Cristina Ungvari.
  3. Garanția ajutorului – Cristina Ungvari îi sfătuiește pe adulți, profesori sau părinți, că ultimul, dar nu cel din urmă principiu esențial este să le arătăm copiilor că se pot baza oricând pe noi, necondiționat: „Ca adulți, noi suntem ancora lor, suntem cei care le oferă o rezolvare pentru orice au nevoie, fie că este vorba despre gestionarea unui conflict sau îndeplinirea unei nevoi. Este important să fie siguri că au pe cineva în fața căruia își pot deschide sufletul”.