Pe masa Guvernului se va afla astăzi și PROIECTUL DE HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru reaprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori şi modernizarea a 139 vagoane de călători”.
Finanţarea proiectului de investiţii se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Planul Național de Redresare și Reziliență, „Componenta 4 – Transport
sustenabil” și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.
Scopul obiectivului de investiții “Modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 vagoane de călători”, ce aparțin operatorilor de transport feroviar de călători și prevăzute a fi finanțate din PNRR, ce are la baza Studiul de Fezabilitate nr.22/266/08.06.2022 privind realizarea unor investiții în parcul de locomotive și vagoane din România, aferente liniilor electrificate, în vederea reducerii poluării, creșterii eficienței, accesibilității și gradului de digitalizare a transportului feroviar de călători, este de a îmbunătăți calitatea serviciilor, să sporească siguranța serviciilor de transport pentru călători și să sprijine operatorii de transport feroviar public de călători.
Materialul rulant modernizat de către fiecare operator feroviar de călători, având calitatea de beneficiar care îndeplinește condițiile de eligibilitate stabilite de către MTI Direcția Generală
Proiecte Europene Transport (DGPET) și are un contract de servicii publice cu ARF, va fi utilizat în cadrul contractelor de servicii publice pe care le implementează, potrivit prevederilor
Regulamentului (CE) nr.1370/2007 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar și rutier de călători și de abrogare a Regulamentele (CEE) nr.119/69 și nr.1107/70 ale Consiliului, astfel cum a fost modificat și completat prin Regulamentul (UE) 2016/2338 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 decembrie 2016.
Situația materialului rulant care a determinat includerea investiției în PNRR, în rezumat se prezintă astfel:
Vârsta medie a materialului rulant este de 30 de ani;
Parcul de vagoane al operatorului de transport cu capital de stat, SNTFC „CFR Călători” S.A.,
însumează 2280 unități cu o vechime medie de 30 de ani, cu mențiunea că peste 770 de unități sunt mai vechi de 20 de ani, iar peste 220 unități sunt mai vechi de 40 de ani. Parcul activ de vagoane al societății este de aproximativ 840, insuficient pentru o operare fără riscuri a rutelor cuprinse în mersul trenurilor, respectiv a obligației de serviciu public;
Parcul de locomotive al SNTFC „CFR Călători” S.A. este de peste 1080 unități, din care parcul activ însumează numai circa 440 de unități. Vârsta medie a parcului de locomotive inventariat se prezintă astfel: locomotive electrice 38 ani, locomotive diesel 44 ani, iar automotoare 49 ani. Cele mai noi locomotive au fost livrate în perioada 2009-2011.
Achizițiile privind modernizarea materialul rulant, prevăzute a fi finanțate din PNRR sunt
următoarele:
a) Modernizare locomotive electrice apte pentru viteza de 160 km/h si tractare de trenuri de
pana la 16 vagoane– 55 bucăți
b) Modernizare locomotive diesel-hidraulice de manevră – 20 bucăți
c) Modernizare vagoane clasă – 109 bucăți
d) Modernizare vagoane speciale (vagoane de dormit, cușetă, restaurant) – 30 bucăți
Valoarea totală a cheltuielilor de investiţii, aprobată în condițiile anterior menționate, este de
1.037.173 mii lei, inclusiv TVA, din care:
o 388.278 mii lei cu TVA, valoarea totală pentru modernizarea celor 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători;
o 58.830 mii lei cu TVA, valoarea totală pentru conversia celor 20 de locomotive diesel 3 hidraulice de manevră pentru trenuri călători în locomotive electrice cu acumulatori plug-in ;
o 448.873 mii lei cu TVA, valoarea totală pentru modernizarea a 109 vagoane de clasă pentru trenurile InterCity, InterRegio și Regio;
o 141.192 mii lei cu TVA, valoarea totală pentru modernizarea a 30 vagoane de dormit, tip cușetă, vagoane de restaurant și bistro;