Acasă Social „Soluții digitale pentru creșterea capacității administrative” – primul proiect pe fonduri...

„Soluții digitale pentru creșterea capacității administrative” – primul proiect pe fonduri europene implementat de Senatul României

Senatul României a organizat joi, 21 decembrie 2023, conferința de închidere a proiectului “Soluții digitale pentru creșterea capacității administrative a Senatului României”, cofinanțat prin Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014-2020 ((SIPOCA 1271 / MySMIS 158231), primul proiect accesat de instituția parlamentară pe fonduri europene, dedicat digitalizării.

 

La eveniment au participat reprezentanți ai Senatului, ai Camerei Deputaților, ai ministerelor și altor instituții publice, precum și angajați ai Senatului.

În deschiderea evenimentului au susținut alocuțiuni: Roberta-Alma Anastase, secretar al Biroului permanent al Senatului, Mario-Ovidiu Oprea, secretar general al Senatului și Cătălina Bădoiu, secretar general adjunct al Senatului.

„Fondurile europene reprezintă tocmai șansa noastră de a ne dezvolta. Prin finalizarea acestui proiect demonstrăm că nu facem promisiuni ci, efectiv, am dus la capăt o acțiune concretă. (…) În același timp, acest moment marchează o tranziție importantă în colaborarea noastră, așa cum spuneam, cu partenerii europeni și cu alte state ale Uniunii Europene”, a precizat Roberta-Alma Anastase, secretar al Biroului permanent al Senatului în deschiderea conferinței.

„Transformarea digitală este, în egală măsură, o necesitate și o oportunitate. O necesitate pentru că, pe măsură ce lumea se schimbă și instituțiile precum Senatul trebuie să evolueze și o oportunitate, pentru că utilizarea tehnologiilor informatice moderne ajută instituțiile publice să devină mai eficiente și transparente în relația cu cetățenii. (…) Am reușit să instruim 270 de persoane din cadrul instituției noastre care sunt pregătite pentru soluțiile informatice moderne implementate.(…) Vom continua să promovăm și să dezvoltăm permanent două concepte – ,,implicit digital” și ,,prioritar digital” în cât mai multe dintre activitățile pe care le desfășurăm”, a menționat secretarul general al Senatului, Mario Ovidiu Oprea în alocuțiunea sa.

Secretarul general adjunct al Senatului, Cătălina Bădoiu, a adresat mulțumiri tuturor celor implicați în derularea și implementarea proiectului, atât de la nivelul instituției, cât și din partea AM POCA. „Prin implementarea proiectului, avem o platformă integral dezvoltată, care oferă posibilitatea de a livra servicii personalizate pentru solicitările cetățenilor, mai rapid și cu un cost redus. Am reușit, astfel, să creăm structură digitală coerentă, de servicii online, de înaltă calitate pentru toți cetățenii. (…) La nivelul Senatului, soluțiile informatice includ – răspunsuri prompte la solicitările cetățenilor, informații online adecvate și simplificate, capabilități excelente de căutare pe pagina web și acces rapid la informațiile care vizează procesul legislative iar platforma oferă nu mai puțin de șapte servicii online dedicate”, a precizat Cătălina Bădoiu. De asemenea, secretarul general adjunct al Senatului a menționat faptul că “vom depune, în continuare, eforturi pentru îmbunătățirea serviciilor dezvoltate prin proiect și vă asigurăm că vom continua să atragem finanțări europene, pentru dezvoltarea și implementarea de noi soluții digitale și nu numai, scopul nostru fiind acela de a ne pregăti continuu pentru un viitor nou, digital”, a subliniat Secretarul general adjunct al Senatului.

De asemenea, Cătălina Bădoiu a menționat, în cadrul alocuțiunii, faptul că proiectul implementat de Senatul României a primit un premiu de excelență: În cadrul galei „Performanță în administrația publică românească”, evenimentul organizat de Autoritatea de Mangement a Programului Operațional Capacitate Administrativă,  proiectul  a fost premiat  pentru soluțiile inovative dezvoltate.

Managerul de proiect, Carlo Papuc, a precizat faptul că „digitalizarea este astăzi aproape la fel de populară pe lista de obiective a instituțiior, precum este și inovația. Digitalizarea promite numeroase oportunități și beneficii: de la optimizări de procese, la creșteri ale productivității și reduceri de costuri”. De asemenea, a prezentat principalele rezultate ale proiectului, cu accent pe portalul cu serviciile online și a specificat faptul că portalul include și servicii pentru acreditarea jurnaliștilor, precum și un flux pentru sesiunile de internship organizate la Senat.

Totoadată, pe durata proiectului a fost realizată reconstrucția bazei de date legislative, inclusiv a Biroului permanent și a fost implementată o tehnologie de inteligență artificială pentru transcrierii automate, o platformă dezvoltată integral de specialiști IT din România. Tot în cadrul proiectului, a fost dezvoltată o platformă de back-up și restaurare și au fost derulate activități de retrodigitalizare a documentelor din arhiva Senatului (peste 600.000 de pagini – legi, hotărâri și stenograme) din perioada 1990-2001.

Proiectul, alături de portalul online #eSenat, include și o componentă de modernizare a paginii web a Senatului, cu accent pe un design dinamic, unitar și flexibil, care permite integrarea platformei dedicată serviciilor online.

 

Informații de background:

Obiectivul general al proiectului a constat în creșterea capacității instituționale și eficientizarea activităților din structurile organizatorice ale serviciilor Senatului României prin implementarea unor soluții informatice inovative, în vederea simplificării furnizării serviciilor către beneficiari.

De asemenea, pe durata proiectului, s-a urmărit atingerea următoarelor obiective specifice: optimizarea și simplificarea proceselor operaționale din cadrul instituției noastre, prin digitalizarea fluxurilor interne de lucru, pentru reducerea cu cel puțin 20% a duratei necesare parcurgerii procedurilor administrative aferente serviciilor publice furnizate cetățenilor, precum și îmbunătățirea abilităților și cunoștințelor angajaților, în vederea utilizării serviciilor informatice dezvoltate prin proiect.