Consiliul Județean Brașov îndeamnă transportatorii să folosească scurtături ieftine, punând presiune pe drumurile deja degradate. În loc să prevină, actuala reglementare favorizează poluarea, traficul periculos și distrugerea infrastructurii. Corupția și interesele private sunt în prim-plan, în timp ce cetățenii și mediul de afaceri local suferă.
Federația Operatorilor Români de Transport (F.O.R.T.) atrage atenția asupra efectelor negative și propune soluții concrete pentru revizuirea reglementării. Dogarescu Constantin, reprezentant F.O.R.T. Brașov, solicită stoparea aplicării taxei până la implementarea unor reguli echitabile, protejând riveranii și eliminând discriminarea agenților economici locali.
La solicitarea reprezentantului FORT Brasov, inaintata CJ inca din luna NOIEMBRIE A ANULUI TRECUT, in data de 10.01.2025, la sediul Consiliului Judetean Brasov s-a desfasurat o intalnire la care au participat din partea CJ Brasov dl. Szenner Zoltan-Huba – Administrator public alaturi de doi Vicepresedinti respectiv Dl. Constantin Todorică Şerban şi Dl. Adrian Iatan precum si Deputatul Hagiu Augustin, avand ca obiectiv amendarea formei actuale a reglementarii modului de aplicare a taxei de libera trecere la nivelul unei componente din reteaua de drumuri judetene din Brasov.
Ce spune raportul de specialitate al CJ Brasov?:
„Obiectivul principal al proiectului este de a răspunde nevoii de modernizare a infrastructurii rutiere drumurilor județene, prin perceperea tarifelor de Liberă Trecere pentru vehiculele care au masa maximă autorizată mai mare decât limita de tonaj impusă pe un anumit sector de drum județean, datorită (corect era …din cauza…) faptului că aceste vehicule, depăşind limitarea de tonaj impusă, aduc solicitări suplimentare importante asupra infrastructurii, astfel conducând la apariția tasărilor diferenţiale, precum şi a degradărilor la nivelul sistemului rutier. Tariful de liberă trecere dispus pe raza localităților se aplică pentru că acum, nefiind necesară plata unei taxe de liberă trecere, foarte multe autovehicule care depășesc limitarea de tonaj de pe un sector de drum, circulă pe acel drum doar pentru a scurta distanța fără a lua în considerare faptul că traficul de mare tonaj provoacă neplăceri riveranilor. Acestea poluează fonic afectând riveranii precum şi orele de odihnă şi afectează structura sistemului rutier prin masa maximă autorizată mare, care depăşeşte limitarea de tonaj impusă”.
Context:
- Daca se mentine varianta actuala, exista trei tipuri de transportatori ce urmeaza sa plateasca aceste taxe:
– cei aflati in tranzit si care evita rutele aglomerate
– cei ce au operatiuni de descarcare/incarcare la client/beneficiari aflati pe sectoarele de drum judetean la care face referire reglementarea.
– cei ce au sedii sociale/puncte de lucru pe unul din aceste sectoare
- Toate aceste drumuri judetene au o portanta (rezistenta la greutate) sub nivelul solicitat de traficul de marfuri cu mase total maxim admise de 40 de to .
- Pe buna dreptate, cetatenii din localitatile traversate de aceste drumuri judetene sunt nemultumiti de poluarea fonica, distrugerea drumurilor, securitatea rutiera , praf, etc.
- Consiliul Judetean sustine si a reconfirmat in discutia cu reprezentantul FORT ca sumele ce urmeaza sa fie incasate prin aceste taxe nu pot asigura absolut deloc finantarea lucrarilor de reabilitare a acestor drumuri judetene.
- Monitorizarea respectarii de catre transportatori a acestei reglementari se va face, cel putin intr-o prima etapa utilizand factorul uman adica politia locala si/sau rutiera, ulterior urmand sa se investeasca in camere video pentru o verificare mai facila, servere si soft aferent. Inspectoratul de Stat pentru Controlulu Transporturilor Rutiere -ISCTR, NU ARE PREROGATIVE DE CONTROL raportate unor reglementari locale – iata de ce : “Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier – I.S.C.T.R., este organismul tehnic permanent specializat în subordinea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, asigurând la nivel naţional inspecţia şi controlul respectării reglementărilor naţionale şi internaţionale în domeniul transporturilor rutiere”.
- Consiliul Judetean nu poate asigura pentru aceste drumuri insa si verificarea prin cantarire a respectarii tonajului maxim de 40 de to (conform datelor tehnice din taloanele auto) in conditiile in care se stie ca exista multe cazuri de depasire a greutatii total maxim admise chiar si cu 20 de tone, lucru confirmat in discutie
In acest context, reprezentantul FORT a prezentat responsabililor CJ aflati la discutie, argumente in sustinerea necesitatii de modificare a acestei reglementari (argumente pe care le prezentam in cele ce urmeaza, pe intelesul tuturor):
- Reglementarea nu respecta doua principii esentiale utilizate in intreaga lume, in situatii similare dar chiar si in reglementari autohtone cu aplicabilitate la nivel national (OG 43 numita si ordonanta drumurilor) respectiv principiile de RIVERANITATE (aplicat chiar si pe DN1-E60) precum si cel al GENERATORULUI DE TRAFIC
- Transportatorii aflati in tranzit sau cu tranzitare regulata si cu frecventa mare a judetului Brasov, cu sau fara depasirea MTMA (adica a masei totale legale de 40 de to) vor alege sa plateasca aceasta taxa nesemnificativa financiar, pentru a evita aglomeratia de pe anumite rute cu drum national exact cum procedeaza si in prezent DEOARECE ESTE MULT MAI AVANTAJOS D.P.D.V. ECONOMIC/cost operational. Cu atat mai mult, cei aflati in situatia de a transporta cu 10/20 de tone peste limita maxima admisa vor prefera sa plateasca taxa si sa tranziteze drumurile judetene decat sa riste sa fie cantariti pe un drum national de catre ISCTR.
- Continuand argumentul de la pct.2 de mai sus, traficul generat de transporturile in tranzit inclusiv cele cu depasiri de greutate V-A CRESTE avand FIX un EFECT CONTRAR argumentelor de la baza reglementarii . Concret… poluarea, deranjul, pericolele si distrugerea drumurilor, aflate acum intr-o stare proasta, vor trece la un nivel si mai inalt adica …EVOLUTIE NEGATIVA, rezultand astfel un EFORT BUGETAR si mai mare pentru intretinerea lor. Nemultumirea cetatenilor creste direct proportional in mod similar si absolut firesc si argumentat in acest context.
- Principiul riveranitatii este CALCAT IN PICIOARE deoarece un agent economic transportator, ce are autorizat de ani de zile un sediu social sau un punct de lucru pe unul sau mai multe sectoare de drum judetean la care se face referire, brusc nu mai poate accesa locatia firmei decat cu plata unei taxe, ceea ce este PRINCIPIAL, TOTAL GRESIT, cu atat mai mult cu cat, in marea majoritate a cazurilor in discutie, atat administratorii companiilor de transport cat si angajatii acestora sunt cetateni ai localitatilor traversate de aceste drumuri si tocmai de aceea au ales sa aiba afacerea in localitate/ acestia platesc taxe si impozite locale pentru acele sedii/parcari/service-uri si de regula au grija sa nu isi deranjeze propria comunitate din care fac parte.
- Principiul Generatorului de trafic este si el calcat in picioare deoarece fix companiile ce genereaza trafic solicitand servicii de transport nu au nici o responsabilitate sau cost direct de suportat indiferent daca se afla sau nu amplasati pe un astfel de sector de drum judetean sau beneficiaza de un transport ce doar tranziteaza un astfel de drum, evident cu afectarea lui .
Exemplu concret: o statie de betoane aflata in judetul Covasna (judet limitrof) ce se aprovizioneaza cu sorturi de cariera si balastiera (de cele mai multe ori cu depasirea MTMA de 40 de to). Transportatorul angajat sa ii aduca sorturile o sa plateasca 80,5 lei (ca ex.) pentru un camion/saptamana si o sa ii aduca 20 to de piatra in plus, utilizand chiar un drum judetean de portanta 12,5 to aflat in lista . De ce? Simplu…pentru ca este mai scurt, transportul se face in timp mai rapid, este ieftin si nu il verifica nimeni la greutate.
Concluzii rationale:
- Drumurile judetene in speta, vor fi mult mai utilizate si mai afectate d.p.d.v. tehnic ca si “scurtaturi”, mai ales cu depasiri uriase de tonaj
- Fondurile pentru intretinerea/reabilitarea lor vor fi si mai mari “inghitind” astfel cu mult bugetul realizat din taxele incasate
- Traficul de tranzit adica transporturile fara descarcare/incarcare pe aceste sectoare, vor fi mult mai incurajate sa utilizeze aceste drumuri judetene justificat de plata taxei nesemnificative ca si valoare financiara.
- Consiliul Judetean isi demonteaza toate obiectivele sociale si bugetare generand prin multiplicarea efectelor mult mai multa nemultumire in randul cetatenilor
- Cei mai afectati sunt fix agentii economici cu profil de transport, platitori de taxe si impozite in UAT-urile traversate de aceste drumuri adica fix cei ce pleaca/se intorc FARA MARFURI la sediile/autobazele/punctele de lucru detinute, dupa caz, in aceste localitati. Competitivitatea lor scade in raport cu concurenta.
- Se creeaza perspectivele SPAGILOR date agentilor de politie locala/rutiera pentru a nu aplica amenzi in cazul constatarii direct in trafic a neachitarii taxei adica GENERAM POTENTIALA CORUPTIE. Amenzile sunt, culmea intre 500 si 2500 lei adica aflate intr-o antiteza minim/maxim ce o sa alimenteze in mod cert SPAGA.
Solutii propuse argumentat:
- Stoparea aplicarii pana la modificarea reglementarii prin implementarea principiilor privind RIVERANITATEA si GENERATORUL DE TRAFIC
- Modificarea reglementarii in sensul:
– Definirii generatorului de trafic si a RIVERANULUI
– Interzicerii TOTALE a tranzitului drumurilor judetene din lista anexata regulamentului CU EXCEPTIA RIVERANILOR (acestia nu platesc nimic decat in cazul in care sunt generatori de trafic la randul lor) SI cu exceptia DESCARCARII/INCARCARII MARFURILOR si montarea acestor indicatoare rutiere complementare sub cele privind restrictiile de tonaj .
– In care GENERATORUL DE TRAFIC este cel ce trebuie sa plateasca taxa, pentru fiecare mijloc de transport care il deserveste, prin servicii specifice de transport public de marfuri. IN NICI UN CAZ transportatorul NU trebuie lasat sa plateasca.
- Adaptarea aplicatiei la noua forma de reglementare (nimic complicat sau costisitor) si implementarea si unui modul statistic. Odata cu trecerea platilor exclusiv la Agentul Economic generator de trafic, se introduce un camp obligatoriu in aplicatie, referitor la tipul marfurilor transportate extrem de important pentru a creiona in timp imaginea economica cu influenta in trafic la nivelul judetului Brasov.
- Modificarea cuantumului amenzilor si eliminarea cuantumului minim respectiv a celui maxim prin raportarea la ordonanta 2 cu jumatate la plata in 48 de ore.
- In noua forma propusa, amenda o plateste AGENTUL ECONOMIC GENERATOR DE TRAFIC deoarece obligatia achitarii taxei II APARTINE IN EXCLUSIVITATE
Efecte ale solutiilor:
– Tranzitul “pe scurtatura” pe drumurile judetene cu restrictii de tonaj DISPARE, ajungand astfel la unul din obiectivele reglementarii
– Un transportator aflat in tranzit (se verifica usor din documentele de transport ce insotesc marfa ) nu mai poate sa foloseasca/distruga aceste drumuri contra unei taxe minore deoarece NU O MAI POATE ACHIZITIONA – o primeste la cerere de la clientul de transport, agent economic generator de trafic aflat ca pozitionare pe zona restrictionata, doar daca vrea sa o aiba ca si garantie in plus la dispozitie DEOARECE AGENTUL DE CONTROL VEDE DIRECT IN APLICATIE daca este sau nu achitata pentru ZIUA, SAPTAMANA, ETC./nr. inmatriculare.
– Generatorul de trafic platitor devine vizibil autoritatilor in raport cu transporturile cu sau fara depasiri de tonaj pe care le atrage si aplicatia poate sa furnizeze date statistice SEMNIFICATIVE pentru imaginea miscarilor/tipurilor de marfuri
– Se ELIMINA posibilitatea de frauda/spaga/coruptie deoarece agentul economic generator de trafic este static si poate fi mult mai usor responsabilizat/verificat/controlat. Imaginea publica a acestuia intr-o comunitate este importanta la nivel de notorietate, etc.
– Agentii economici cu profil de transport SI LICENTA PUBLICA (conform legii speciale a transporturilor rutiere) BRASOVENI, aflati in situatie de RIVERANITATE nu mai sunt DISCRIMINATI si raman competitivi chiar daca se vor afla in situatia de a transporta marfuri pentru alti clienti generatori de trafic de pe raza judetului
– Agentii economici cu profil de transport SI LICENTA IN CONT PROPRIU (conform legii speciale a transporturilor rutiere) BRASOVENI, aflati in situatie de RIVERANITATE nu mai sunt DISCRIMINATI si raman competitivi chiar daca se vor afla in situatia de a achita taxa pentru transporturile aferente serviciilor prestate de terti in calitate de clienti generatori de trafic.