Acasă Sănătate-Educație Nu și în județul Brașov! 28 de unități de învățământ din țară...

Nu și în județul Brașov! 28 de unități de învățământ din țară primesc statutul de școală-pilot

0

Ministerul Educației continuă transformarea sistemică a educației în România, de la un model centralizat la unul definit de subsidiaritate autentică, pe coordonatele definite de Proiectul România Educată. În acest sens, au fost semnate ordinele de ministru prin care 28 de unități de învățământ din întreaga țară primesc statutul de școală-pilot, începând cu anul școlar 2022 – 2023.

Regăsiți mai jos lista unităților de învățământ de stat, particulare și confesionale care dobândesc statutul de școli-pilot începând cu anul școlar 2022 – 2023:

  1. Colegiul Economic „Ion Ghica” din Târgoviște
  2. Liceul Teoretic „Mihai Ionescu” din București
  3. Școala Gimnazială „Dr. Luca” din Brăila
  4. Școala Gimnazială Excelsis din Ploiești
  5. Colegiul National „Gheorghe Șincai” din București
  6. Liceul Teoretic „Mihai Eminescu” din Petroșani
  7. Școala Superioară Comercială Kretzulescu din București
  8. Colegiul Național Decebal din Deva
  9. Liceul Tehnologic „Constantin Brâncuși” din Sf. Gheorghe (jud. Covasna)
  10. Colegiul National „Gheorghe Murgoci” din Brăila
  11. Liceul Teoretic „Nicolae Iorga” din Brăila
  12. Liceul Teoretic „Constantin Angelescu” din Brăila
  13. Liceul Tehnologic Independența din Sibiu
  14. Colegiul Național „Octavian Goga” din Sibiu
  15. Colegiul Național „Zinca Golescu” din Pitești
  16. Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” din Buhuși (jud. Bacău)
  17. Școala Gimnazială nr. 1 Văculești din Botoșani
  18. Școala Gimnazială „Gheorghe Popovici” din Lozna (jud. Botoșani)
  19. Școala Gimnazială „Ioan Murariu” din Cristinești (jud. Botoșani)
  20. Școala Gimnazială „Maria Enescu Cosmovici” din Mihăileni (jud. Botoșani)
  21. Școala Gimnaziala „Mihail Sadoveanu” din Dumbrăvița (jud. Botoșani)
  22. Școala Gimnazială Strejnicu din Târgșorul Vechi (jud. Prahova)
  23. Școala Gimnazială Gura Vitioarei din Prahova
  24. Școala Gimnazială Puchenii Mari din Prahova
  25. Școala Gimnazială Podenii Noi din Prahova
  26. Școala Gimnazială „Alexandru Ioan Cuza” din Potigrafu (jud. Prahova)
  27. Școala Gimnazială „Laurențiu Fulga” din Fulga (jud. Prahova)
  28. Școala Gimnazială „C-tin Stere” din Bucov (jud. Prahova).

Una dintre pilotările începute în anul școlar precedent de către Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” din București va fi extinsă în noul an școlar la 9 unități de învățământ liceal. În acest sens se realizează cadrul propice pentru o evaluare mai pertinentă a impactului asupra rezultatelor școlare a modelului propus, respectiv reorganizarea materiei din trunchiul comun la clasa a XII-a, astfel încât să permită elevilor să se concentreze, în ultimele două perioade de învățare, pe materiile de interes în raport cu examenele de bacalaureat și de admitere la facultate. În funcție de aceste rezultate, este posibilă extinderea modelului la nivel național din anul școlar următor.

De asemenea, va continua pilotarea modelului de predare-învățare în sistem blended learning, cu predare alternativă cu prezență fizică și online, fie la intervale periodice, fie în mod regulat, ca parte a orarului săptămânal. La pilotarea acestui model, început anul trecut pentru nivelul gimnazial, se adaugă nivelurile liceal, inclusiv forma de învățământ seral și postliceal. Scopul pilotării acestui model îl reprezintă atât optimizarea folosirii infrastructurii existente, cât mai ales reducerea abandonului școlar.

În plus, cu sprijinul Societății pentru Excelență și Performanță în Informatică, în 12 școli gimnaziale din mediul rural va fi pilotat un model de predare-învățare în sistem blended learning care să aducă la clasă, la disciplina Informatică și TICun specialist din domeniul informaticii, care va preda online, de la distanță, alături de profesorul titular de curs, conținuturile din programă care acoperă componenta de informatică. Se urmărește astfel evaluarea impactului participării unor specialiști din afara sistemului de învățământ la creșterea calității și atractivității unor discipline cu grad mare de specializare.

În ceea ce privește învățământul particular și confesional, se suplimentează pilotarea resurselor educaționale alternative, începute anul trecut, cu pilotarea în trei unități de învățământ particular a unor modificări curriculare care să respecte specificul confesiunii în cadrul căreia funcționează acestea. Se urmărește, astfel, pilotarea unui model de învățământ confesional care să poată fi autorizat ca atare de către Ministerul Educației și care să permită cultelor recunoscute în România să își organizeze mai eficient, într-un mediu controlat, propriile rute de învățare, în acord cu valorile și principiile societății românești.

Pe lângă aceste aspecte, în 13 unități de învățământ de nivel gimnazial și liceal se va pilota organizarea modulară a orarului, urmând principii pedagogice moderne, astfel încât numărul disciplinelor de studiu programate într-o perioadă de învățare să fie mai mic, cu respectarea numărului de ore din planul-cadru per total în anul școlar, nu pe săptămână. În acest context se pilotează un model de descentralizare a implementării planului-cadru național, model ce poate fi generalizat, în funcție de rezultatele obținute, odată cu intrarea în vigoare a noilor planuri-cadru începând cu anul școlar 2023 – 2024.

De o importanță aparte este pilotarea în învățământul profesional dual a unui model curricular nou, în care învățarea la locul de muncă, la agenți economici, va reprezenta 50% din numărul total de ore de teorie și practică. Această pilotare va fi esențială în implementarea noilor planuri-cadru pentru învățământul profesional, din perspectiva reformei propuse de Proiectul România Educată și din perspectiva noului cadru legislativ.

Nu în ultimul rând, Ministerul Educației va continua pilotarea înregistrării situației școlare exclusiv în format electronic, încurajând unitățile de învățământ să folosească platformele existente pe piață și să renunțe la folosirea documentelor în format fizic, aspect ce se înscrie în politica de dezvoltare sustenabilă și protejare a mediului pe care ministerul o promovează la toate nivelurile.

În anul școlar 2022 – 2023, 742 de unități de învățământ au decis să renunțe la catalogul clasic (fișier pdf), în format fizic. Generalizarea treptată a sistemelor de management digital al unităților de învățământ va permite și un acces transparent la date și implicit luarea unor decizii bazate pe date reale si actuale.