Acasă Social Noiembrie, luna filmului documentar la Centrul Multicultural al Universității Transilvania

Noiembrie, luna filmului documentar la Centrul Multicultural al Universității Transilvania

0

Ca în fiecare toamnă din ultimii ani, programul internațional de distribuție alternativă de film documentar KinDok powered by One World România se reîntoarce la Brașov, la Centrului Multicultural al Universității Transilvania. Astfel, în fiecare seară de marți a lunii noiembrie, de la ora 18, va fi proiectat un film european de non-ficțiune, care va fi urmat de o discuție cu invitați și moderatori, experți în varii domenii. Proiecțiile încep pe 1. noiembrie.

 

Primul titlu este „Evadare” (titlu în engleză: Flee), animație regizată de Jonas Poher Rasmussen și apărută în 2021, care atinge tematici sociologice, politice sau cele ale migrației. După proiecție, discuția cu publicul va fi moderată de Gabriela Leu, reprezentant UNHCR, Agenția ONU pentru Refugiați în România.

 

Proiecțiile au loc în fiecare marți a lunii noiembrie, de la ora 18:

1 noiembrie „Flee/Evadare” r. Jonas Poher Rasmussen (2021)

8 noiembrie „Taming the Garden / Pădurea Domestică” r. Salomé Jashi (2021)

15 noiembrie „Divas/Divele” r. Máté Kőrösi (2021)

22 noiembrie „Colours of Tobi/Culorile lui Tobi” r. Alexa Bakony (2021

29 noiembrie „Wood/Lemn” r. Monica Lazurean-Gorgan, Michaela Kirst, Ebba Sinzinger (2020)

 

 

Paleta documentarelor celei de-a 8-a ediții a KineDok la Brașov este foarte variată,

iar printre invitați se numără reprezentanți ai Greenpeace, Agent Green, ProPark, ai Fundației Hera sau a Grupului de inițiativă Hlgbtq.

 

Vă invităm încă de pe acum să dați follow paginii de facebook One World România la Brașov sau paginilor organizatorilor locali ARTBURG și Centrul Multicultural al Universității Transilvania, pentru a fi la curent cu fiecare proiecție în parte. Intrarea la proiecții este liberă!

 

Acestea sunt sinopsisurile filmelor

 

1.noiembrie, ora 18

„Flee/Evadare” r. Jonas Poher Rasmussen (2021)

Am fi tentați să credem că, odată ajuns într-un punct stabil al vieții, un om nu-și poate dori nimic mai mult. Ei bine, lucrurile nu sunt întotdeauna atât de simple, iar Amin o știe foarte bine: pentru el, libertatea și fericirea sunt bunuri fragile și alunecoase, imposibil de păstrat intacte fără un efort considerabil.

După un plonjeu într-o copilărie fericită în spațiul acum pierdut al Afganistanului natal, Amin își începe povestea care l-a scos din vis pentru a-l arunca în realitatea neagră a războiului, trăgând după sine tot șirul de dezastre ce a urmat. Arestarea tatălui și dispariția lui au fost numai declanșatorul unei vieți începute pe panta abruptă a aventurii: haosul Rusiei nouăzeciste, dificultatea emigrării în Vest, îndoielile legate de propria identitate sexuală și acceptarea ei. Animația alunecă pe nesimțite în jocul documentarului, regizorul iese și el din convenție și se apropie de protagonist, într-un gest de empatie pe care niciun mecanism cinematografic nu-l poate împiedica. Parte terapie prin cinema, parte confesiune, „Evadare” este mai presus de orice un memento esențial despre acceptare și traumele cauzate de absența ei.

 

 

  1. noiembrie, ora 18

„Taming the Garden / Pădurea Domestică” r. Salomé Jashi (2021)

Un om puternic, un fost prim-ministru al Georgiei, are un hobby aparte. Cumpără și colecționează arbori seculari și îi plantează pe coastă, în grădina sa privată, unii fiind înalți cât un bloc de 15 etaje. Evident că, pentru a-i dezrădăcina și a-i transporta, operațiunea e la fel de complexă, pe cât e grandoarea acestor arbori: alți copaci trebuie să fie tăiați, cabluri electrice trebuie mutate și noi drumuri trebuie create prin plantațiile de mandarini. Explorând relația omului cu mediul și a unei comunități cu un astfel de arbore care îi marchează existența și, care, la un moment dat, dispare, filmul abordează subtil etica protecției mediului, fără excese și ostentație, deși tema dezrădăcinării, cu care ne-am obișnuit în plan metaforic, capătă o formă opresivă și tangibilă. Cadența acțiunii e în deplin acord cu ritmul naturii: demnă, fără grabă, căci controlul oricum nu e în mâna celor mulți. E un film poetic și politic totodată, cu un discurs puternic, care sondează multiple straturi social-politice și psihologice, păstrând în același timp o atmosferă meditativă, probabil cea mai potrivită, de fapt, pentru a „trăi” natura ca o experiență.

 

 

  1. noiembrie, ora 18

„Divas/Divele” r. Máté Kőrösi (2021)

Szani, Tina și Emese – sau, așa cum își spun ele, Divele – sunt trei fete de 20 de ani care pot vorbi ore întregi despre machiaj, haine sau poze de profil pe social media. Un tânăr regizor, Máté, le urmărește pe cele trei cu camera de filmat până la absolvire, pentru a afla ce se ascunde în spatele machiajului lor perfect. Între timp, fiecare învață ceva de la celălalt și toți fac un pas spre maturitate.

 

 

  1. noiembrie, ora 18

„Colours of Tobi/Culorile lui Tobi” r. Alexa Bakony (2021)

„Éva și familia ei trăiesc într-un mic sat din Ungaria. Copilul ei de 16 ani a realizat recent că este transgender, continuându-și viața sub numele Tobi. După șocul inițial, întreaga familie se solidarizează și îl susține. Cu toate acestea Éva suferă în liniște, din cauza ideii că și-a pierdut fiica pe care a crescut-o. Tobi este hotărât să continue tranziția și răzbate din cauza acestei decizii. Éva se străduiește din răsputeri să fie mama de care fiul ei are nevoie, în timp ce Tobi începe să chestioneze limitele pe care și le-a impus ca bărbat transgender. „Culorile lui Tobi” este o poveste profundă despre eliberare și acceptare.”

 

 

  1. noiembrie, ora 18

„Wood/Lemn” r. Monica Lazurean-Gorgan, Michaela Kirst, Ebba Sinzinger (2020)

Tăierile ilegale sunt o afacere globală de miliarde. Alexander von Bismarck, descendent al Cancelarului de Fier și director executiv al Environmental Investigation Agency din Washington, D.C., reușește să urmărească, sub acoperire, mașinațiunile comerțului internațional cu lemn. Scopul lui principal nu este să expună o situație scandaloasă, ci să promoveze o schimbare în conștiința societății politice și civile, și un nou cod de conduită pentru economia globală și consumatorii din lumea întreagă. „Lemn” este un thriller de mediu care vorbește despre pădure și despre oamenii care trăiesc din comerțul cu lemn.

 

Evenimentele face parte din proiectul „Educație de film documentar și drepturile omului: One World Romania la Brașov, 2022“ al Asociației One World Romania, care a început în luna august la Brașov și în cadrul căruia au fost arătate filme de non-ficțiune la CATTIA

și la Cinemateca Patria, la prima ediție a Festivalului de știință, educație și tehnologie din Brașov, SETbv.

 

KINEDOK este un program internațional de distribuție alternativă pentru filmul documentar, care se desfășoară în șase țări partenere: Republica Cehă, Slovacia, Ungaria, Croația, Georgia și România. Fiecare dintre țările participante contribuie cu cele mai noi documentare, care rulează apoi în sute de locații din toate cele 6 ţări, generând astfel o comunitate culturală impresionantă. În România, KineDok are loc în aproape 20 de orașe. Proiectul se face remarcat prin abordarea sa aparte, proiecțiile fiind sub formă de cineclub și desfășurându-se pe tot parcursul anului în spații cât mai accesibile. Publicul are șansa să vadă o selecție deosebită de filme, care nu circulă în cinematografele obișnuite și la care altfel nu ar avea acces. Mai mult decât atât, KineDok trece dincolo de experiența pasivă a sălii tradiționale de cinema, organizând după proiecțiile de film dezbateri angrenante între public și diverși invitați locali și internaționali. Publicul are astfel ocazia să se implice activ în discuții cu regizori, protagoniști și specialiști din diferite domenii, și să rămână astfel conectat nu doar la actualitatea românească ci și la evenimente curente de natură culturală, socială și politică din întreaga lume.

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.