Brașovul continuă să investească în transformarea transportului în comun în principala soluție de mobilitate în municipiu prin utilizarea unei flote de transport verzi, creșterea calității serviciului și a infrastructurii necesare funcționării sistemului de transport public. Una dintre investițiile majore este construirea unui garaj pentru autobuzele electrice și a dotărilor necesare asigurării funcționării optime a acestora. Această investiție include un garaj pentru 157 de autobuze și clădirile pentru asigurarea mentenanței parcului auto. Clădirile vor fi acoperite cu panouri fotovoltaice, iar fiecare loc de parcare va fi dotat cu stație de încărcare a autobuzelor.
Acest garaj este foarte important pentru prelungirea duratei de viață a autobuzelor electrice aflate în funcțiune, precum și a celor pe care Municipalitatea le va achiziționa în perioada următoare, în urma obținerii unor finanțări nerambursabile prin Planul Național de Redresare și Reziliență.
În acest moment se derulează lucrările la 3 dintre cele 7 clădiri care trebuie edificate, respectiv garajul, stația de spălare a autobuzelor și clădirea administrativă.
În cazul garajului, până în prezent, au fost turnate fundațiile la 86 de stâlpi, dintre cei 136 cât are structura de rezistență, și au fost montați primii 24 de stâlpi.
De asemenea, s-au executat lucrările de săpătură a fundației la stația de spălare a autobuzelor și se lucrează la armătură radierului.
La clădirea serviciului administrativ și centrală termică, s-au executat fundații stâlpi și grinzi, s-au turnat stâlpii la parter și urmează turnarea planșeului peste parter.
,,În acest moment lucrăm la clădirea garajului. Suntem la faza de realizare terasament, montaj prefabricate, respectiv stâlpii de susținere a clădirii. Urmează, de săptămâna viitoare, să continuăm cu grinzile prefabricate. De asemenea, am atacat și clădirea administrativă, suntem la faza de turnare a planșeului peste primul nivel. De asemenea am început lucrările și la clădirea spălătoriei pentru autobuze. Suntem la faza de execuție lucrări la armare radier”, a precizat Victor Manda, managerul de proiect din partea constructorului.
Este o investiție foarte importantă pentru funcționarea în parametrii optimi a parcului auto electric, tocmai de aceea obiectivul Municipalității este ca, în cel mai scurt timp posibil, toate autobuzele electrice să fie parcate în garaj și conectate, pe timpul nopții, la stațiile de încărcare.
„Acest garaj, de fapt această secție, va deveni, în următorii doi-trei ani, o secție de autobuze electrice. Va deservi cele 72 de autobuze existente, plus cele 88 care vor fi achiziționate. Garajul și restul anexelor sunt foarte importante pentru întreținerea autobuzelor, mai ales că vom avea și 157 de stații de încărcare lentă, ceea ce înseamnă că bateriile mașinilor vor putea fi corect încărcate și li se va prelungi automat viața”, a explicat Marian Geman, directorul operatorului de transport RATBv.
Lucrările sunt realizate de Asocierea dintre Eren Cons SRL, lider de asociere, și IMSAT Cuadripol SA, asociat, cu terții susținători: BOG ART SRL, Logosol SRL și Cuadripol SA, termenul de realizare este de 12 luni. Valoarea totală a lucrărilor este de 132.423.709,59 lei.
Fondurile sunt asigurate prin Programul Operațional Regional, Axa Prioritară 4 a Programului REGIO 2014-2020, Obiectiv Specific 4.1 – Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă, și din bugetul local.
Descrierea proiectului „Infrastructură de garaj pentru transport public“
Pe amplasamentul vizat se vor executa următoarele intervenții:
– Construcție garaj: clădirea garajului este o clădire cu specific industrial, fără personal permanent, destinată garării autobuzelor. Conform prevederilor legale, structura de rezistență a acestui obiect nu poate fi din metal (așa cum era prevăzut în studiul de fezabilitate), motiv pentru care s-a ales varianta structurii din cadre prefabricate din beton armat și beton precomprimat. Suprafața construcției: 24.154 m.p.;
– Clădire mentenanță – reparații autovehicule cu posturi de lucru dedicate în funcție de tipul, dimensiunea vehiculului și activitate, dispunând de anexe (birouri, vestiare, grupuri sanitare) în suprafață de 2.368,10 mp. Clădirea de mentenanță va avea o structură din cadre prefabricate din beton armat și beton precomprimat;
– Clădire Inspecții Tehnice Periodice, va avea tot o structură din cadre prefabricate din beton armat și beton precomprimat, în suprafață de 1.730.9 m.p.;
– Clădirea pentru serviciul administrativ și centrala termică este destinată unor ateliere necesare funcționării întreprinderii, birourilor personalului de conducere și unor funcțiuni auxiliare. De asemenea, va include centrala termică, grupul electrogen și remiza PSI, obligatorie la o astfel de dotare. Va avea o suprafață de 1.785,64 m.p.
– Stație de spălare autobuze și rezervor îngropat hidranți. Clădirea stației de spălare a autobuzelor este destinată realizării igienizării exterioare a autobuzelor, de fiecare dată când acestea se întorc din cursă. Instalația de spălare va fi automată și va utiliza în cadrul procesului de spălare, pentru partea de clătire, apă colectată din precipitații de pe suprafețele acoperișului halelor care formează ansamblul garajului. Sub camera tehnică a stației, prelungit și în exteriorul acesteia, va fi poziționat un rezervor rectangular de apă pentru hidranții interiori și exteriori, precum și o cameră de pompe cu acces direct din exterior. Suprafață: 838,92 m.p.
– Stație de alimentare carburanți. Aceasta va fi o clădire deschisă, formată din 4 peroane acoperite, pe care se vor afla pompe de carburant și adblue, pentru autobuzele cu motoarele cu ardere internă., cu o suprafață de 380 de m.p.
– Stația de pompe și rezervoare de incendiu sprinklere. Acest grup de construcții va fi format dintr-un container de 6 metri înălțime pentru stația de pompe și un rezervor prefabricat de apă, având diametrul de 8,58 m și înălțimea de 6,30 m, cu un volum util de 300 mc. Suprafața construită este de 80 de m.p.
În cea de a doua etapă de construire vor fi edificate clădirile de exploatare, atelierele de mentenanță și boxele de depozitare deșeuri.