În cele aproape doua luni de campanie de informare derulata in judetele Alba, Brasov, Covasna, Harghita, Mures si Sibiu de catre Centrul Europe Direct Regiunea Centru, sustinut de structura gazda Agentia pentru Dezvoltare Regionala Centru, echipa implicata a desfasurat 14 de deplasari pentru a avea mai mult de 30 intalniri si dezbateri la care au participat 1870 cetateni. Importanta participarii la vot pentru a dedice cine va conduce destinele europene, cooptarea prietenilor la scrutin pentru a creste sansele candidatului sustinut, atentie crescuta la campaniile de fakenews, dar si beneficiile si oportunitatile dobandite din 2007 de fiecare cetatean, oras, regiune au fost subliniate in cadrul acestor discutii.
Campania de responsabilitate civica a fost organizata cu sprijinul institutiilor publice din judetele Regiunii Centru si al firmelor, care au mobilizat cetatenii, sa participe la aceste discutii. Un numar de 780 de elevi, care vor vota pentru prima data in 2024, s-au implicat in aceste evenimente. Cei nascuti dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana nu cunosc o alta Romanie, decat cea care e parte a marii familii europene. Pentru ei democratia si libertatea reprezinta o stare de fapt, motiv pentru care pe parcursul intalnirilor cu ei a fost subliniat faptul ca o parte din lucrurile ce par normale se datoreaza aderarii Romaniei la UE, sacrificiilor celor mai in varsta si, chiar daca societatea nu se dezvolta cu viteza dorita catre ceea ce ei isi doresc, calitatea vietii a crescut incet dar sigur in ultimii 17 ani. Numarul de beneficiari romani ai programelor europene a crescut de la an la an. Cele mai recente date, din 2022, arata ca peste 50.000 de studenti romani au avut ocazia sa calatoreasca in alte state europene pentru studii. In afara de subiectele legate de educatie, tinerii romani inca se plang de cat de dificil este sa isi gaseasca un loc de munca, aspect care duce la crearea de noi programe destinate integrarii tinerilor pe piata muncii.
”In aceasta campanie de responsabilitate nu s-a vorbit despre candidati ci s-a vorbit despre importanta participarii fiecarui cetatean in acest proces democratic: participarea la vot. Este o sansa pentru fiecare cetatean pe care o are o data la 5 ani pentru alegerile europarlamentare si prezidentiale, respectiv la 4 ani pentru locale si parlamentare. Este o sansa sa transmita un mesaj clasei politice, despre ce programe isi doreste fiecare, despre ce viitor isi doresc, ce directie sa aiba tara si cine sa ne reprezinte la Bruxelles. Doar prin ADR Centru, din 2007 pana in prezent, peste 3 miliarde de euro fonduri europene au fost investite de primarii, consilii judetene, firme si ONG-uri in proiecte de modernizare si dezvoltare, de aceea acest drum european reprezinta o sansa si un beneficiu pentru fiecare cetatean din regiune. In acest an, in Romania, alegerile marcheaza o premiera. Aproape 4,6 milioane de tineri au drept de vot, fiind depasit pentru prima data numarul seniorilor care voteaza. Autoritatea Electorala Permanenta arata ca la urne sunt asteptate anul acesta 4,2 milioane de persoane intre 18 si 34 de ani, in timp ce in cealalta categorie de varsta regasim doar 3,9 milioane de votanti. Practic, daca ar participa toti tinerii la vot ar putea influenta scorurile finale, iar statisticile Uniunii Europene arata ca interesul tinerilor pentru alegerile europarlamentare a crescut in ultimii ani”, a declarat domnul Simion Cretu Director general ADR Centru.
Pornind de la beneficiile subliniate pentru fiecare localitate in care a avut loc campania – prin proiectele europene implementate, libera circulatie, preturi accesibile datorate pietei unice europene, discutiile au trecut la motivele participarii/neparticiparii la vot la nivel european in care s-au regasit si participantii din regiune. Cu scurte filme ce prezentau mesaje din parte tinerilor – ”daca nu mergi pentru tine la vot, mergi dar pentru mine, vreau o tara ca afara, cu zambete” sau din partea varstnicilor ”noi nu ne vindem tara, ma intereseaza sa traiesc mai bine”, sondaje ad-hoc in care cei prezenti au raspuns intrebarilor despre importanta votului, instrumentele folosite in cadrul intalnirilor au fost bine primite de participanti. Riscul crescut, in aceasta perioada, de a fi manipulati prin stiri false care pornesc de la trunchierea unor informatii si folosirea softurilor de Inteligenta Artificiala, precum si felul in care se pot contracara aceste actiuni, prin verificarea informatiilor din Platforma trUE – au fost alte teme abordate in cadrul intrevederilor din cele 24 localitati din Regiunea Centru.
Traseul oraselor si intalnirilor a fost: Ocna Mures, Aiud, Cugir, Campeni, Abrud, Miercurea Sibiului, Stadion Sibiu, Biblioteca Astra – Muzeul Satului – Filarmonica Sibiu, Brasov- CJ Brasov, Primaria Brasov, Liceul Tehnologic Agnita, Comuna Racovita, Sfantu Gheorghe – CJ Covasna, Orasul Covasna, Sarmasu, Reghin, Ludus, Dumbraveni, Tarnaveni, IncubCenter Mures, Institutia Prefectului Mures, Gheorgheni, Allegria SRL, Incubatorul de afaceri Odorheiu Secuiesc, Miercurea Ciuc – CJ Harghita, Victoria-Brasov, Sebes, Azomures, Intorsura Buzaului.
Intrebari/raspunsuri din cadrul evenimentelor:
Printre cele mai frecvente opinii aparute in cadru intalnirilor s-a spus ca: ”sunt prost daca votez”. Raspunsul la aceasta opinie a fost ca, de fapt, absenta la vot ar demonstra acest lucru fiindca de obicei voteaza membrii partidelor, cei cu ajutoare sociale care voteaza pastrarea beneficiilor sau altii dependenti de un sistem coruptibil. Astfel, viitorul si schimbarea rezultatului final catre directia buna dorita depind de participarea celor care nu fac parte din aceste categorii.
”Votul meu nu conteaza” era o alta opinie adusa in discutie la care s-a raspuns ca un singur vot poate e putin, de aceea e importanta solidaritatea, e important sa mergem la vot alaturi de prietenii care au aceleasi optiuni politice. Dar au fost si cazuri in care departajarile s-au facut la un singur vot, de aceea fiecare vot e important.
La intrebarea ”Eu cu cine votez?” s-a raspuns ca fiecare trebuie sa se documenteze, sa asculte propunerile candidatilor, sa le verifice parcursul public in social media – mai ales daca au vechime politica, – pentru a vedea gradul de realizare a celor propuse, dar mai ales sa fie constienti ca lucrurile durabile nu se pot modifica/imbunatati peste noapte, iar propunerile facute sunt pentru a satisface nevoile majoritatii. Pe de alta parte, nici un sistem nu poate multumi fiecare cetatean din Romania si Uniunea Europeana.
La afirmatia ”N-am cu cine sa votez” a fost subliniat faptul ca un vot reprezinta un mesaj care e transmis candidatilor – referitor la ce ne dorim cu totii pentru viitorul nostru. Mai ales in campania electorala toti candidatii se angajeaza la fapte si programe care aduc o imbunatatire consistenta a problemelor, fapt pentru care evaluarea angajamentelor respectate de catre candidati ajuta procesul de decizie, iar daca nimeni nu reuseste sa-i convinga si aceasta optiune reprezinta un vot, iar urmatorul pas civic care se poate face este sa se implice ei in politica, sa propuna schimbarile dorite.