Probleme mari la Aeroportul Brașov, dar autoritățile nu scot o vorbă!
Aeroportul Internațional Brașov a fost inaugurat în 15 iunie 2023, fiind primul construit de la zero în România în ultimii 50 de ani. Lume multă, fast, bucurie, dar și o plăcuță inaugurală cu numele ”ctitorilor” care și-au încasat salariile, dar au vrut neapărat să își vadă numele trecut pe această nouă clădire. Este și cazul directorului Alexandru Anghel, al cărui merit este că s-a dus la muncă, că și-a făcut treaba pentru care a fost plătit.
Scandal după scandal
Nici bine nu au început să zboare avioanele de pe acest nou aeroport, că au și apărut scandalurile. Chiar dacă operatorul DAN AIR și-a anunțat intenția de a opera și noaptea, conducerea companiei s-a trezit cu un program de alimentară, de la 07,00-19,00! Culmea, nimeni nu le-a spus că ar fi probleme de acest gen. Din acest motiv au apărut primele curse anulate, pasageri transferați cu autobuzul la București sau Sibiu, în condițiile în care pe HÂRTIE există un aeroport funcțional.
Problemele nu se opresc însă aici. Aceeași companie, singura care zboară regulat la Brașov, s-a plâns că Aeroportul Brașov nu are o instalație anti-păsări adecvată. O pasăre a fost prinsă de motorul unui avion și nicio echipă tehnică nu a fost acolo, ca să verifice aparatul de zbor. Culmea, acest lucru este recunoscut și de reprezentanții ROMATSA care arată cu degetul spre conducerea aeroportului. Acesta ar fi trebuit să fie dotat cu astfel de echipamente și ar fi trebuit să aibă permanent o echipă tehnică. ”Deschiderea Aeroportului Brașov a fost puțin forțată” au declarat și cei din conducerea DAN AIR.
Un aeroport funcțional și nu prea
Pe modelul unor tronsoane de autostradă, investiția de la Ghimbav a fost finalizată, dar mai mult în acte, că, în realitate, din ce se vede, mai este mult de lucru. Trebuie echipamente achiziționate, program 24/24, dar și multe altele. Ce înseamnă toate acestea? Alți bani, tot din bugetul județului. Cu alte cuvinte, aeroportul nu este bine pus la punct, dar Brașovul are o plăcuță inaugurală cu numele directorului pe ea.
DAN AIR dă în judecată Aeroportul Brașov!
Inaugurare puțin forțată de conducerea Consiliului Județean
Pentru că de-a lungul anilor la nivel ”declarativ” aeroportul s-a mai deschis de câteva ori, Adrian Veștea, fostul președinte al Consiliului Județean Brașov, a fixat data de 15 iunie 2023 ca fiind ziua cea mare, mai ales că urma să devină ministru și nimic nu se mai putea schimba, iar poziția sa din Guvernul României depindea în mare măsură de inaugurarea Aeroportului Brașov.
Nerăbdător, fără nicio preocupare pentru ce pot alţii să facă, fără apreciere pentru sfaturile specialiștilor, termenul IMPUS trebuia respectat!
Termenul impus de conducerea Consiliului Județean Braşov pentru inaugurare a obligat şi obligă în continuare responsabilii de proiect să ia decizii arbitrare, sub maximă presiune mediatică, cu ignorarea prevederilor legale, respectiv să realizeze intervenţii pentru certificarea în alb a AIBG, în condițiile inexistenţei infrastructurii necesară operaţionalizării obiectivului.
Din păcate, proiectul încă nefinalizat nu are nimic de-a face cu un aeroport FUNCȚIONAL care a fost declarat de reprezentanții instituției ”gata de zbor”.
Pistă deteriorată, infiltrații cu apă în subsolul Terminalului!
Am reaminti unele dintre aceste probleme, evaluate în opinia specialiştilor din domeniul aeroportuar, ca fiind foarte serioase, dacă nu grave:
-PARCAREA NU ESTE FINALIZATĂ, astfel că este oferită gratis călătorilor, cu diminuarea încasărilor la bugetul şi aşa strâmtorat al RAIBG
-serviciile de handling, respectiv paza și protecția perimetrului sunt foarte bine gestionate prin IMPROVIZAŢII AD-HOC, în lipsa unor reţelele tehnice adecvate
-structura de personal RAIBG pare a fi fost selecţionată pe criterii de COMPETENŢĂ MAXIMĂ, doar că în alte domenii decât cel aeroportuar
-sunt unele constatări ale ROMATSA de o gravitate îngrijorătoare, cu privire la securitatea şi integritatea infrastructurii Remote Tower Arad, de natură să genereze riscuri incalculabile, ce nu permit efectuarea zborurilor 24/24, cu resursele tehnice şi umane existente la Arad,
-pe alocuri, sunt deteriorări severe ale pistei/platformei AIBG care, inconștient acoperite (cu resturi de beton desprins din calea de rulare), pot cauza evenimente catastrofale,
-instalaţiile şi echipamentele tehnice, specifice infrastructurii aeroportuară pot fi inundate în orice moment, deoarece apa băltește în subsolul Terminalului și în cele ale clădirilor anexă,
-sunt ca şi inexistente măsurile de protecţie a aeronavelor la momentul decolarii, aterizării, faţă de prezenţa semnificativă a unor zburătoare în imediata proximitate a aeroportului.
Deși i s-a solicitat un punct de vedere referitor la infiltrații și deteriorarea pistei, directorul ”ctitor” Alexandru Anghel nu a răspuns. Însă, surse din conducerea Consiliului Județean Brașov au confirmat problemele de la pistă și subsol: ”este adevărat, sunt ținute sub observație de autoritățile județene”.
Într-o abordare mai puţin balcanică şi ceva mai deschisă către lumea civilizată spre care cu toții dorim să călătorim de pe AIBG în siguranţă, poate că autoritățile competente şi-ar putea reuni reprezentanţii pentru a identifica soluţii optime care să valorizeze potențialul turistic și economic al acestui AEROPORT de la Brașov.