Jurnalistul Ovidiu Eftimie, cunoscut în primul rând pentru activitatea sa de la Times New Roman(TNR), s-a luat de primarul Allen Coliban în stilul caracteristic, ironizând administrația USR dupa decizia de reamenajare a Pieței Sfatului din Brașov.
Recent, actualul primar al Brașovului, cunoscut în presa centrală ca cel mai bun primar din lume, a anunțat câștigătorul proiectului de reamenajare a Pieții Sfatului, piațeta centrală a orașului. Discursul șefului firmei de arhitectură poate fi ascultat și este important să fie ascultat, pentru că eu am bănuiala că efectiv i s-au dat bani să tacă din gură. Practic, dacă îmi pun copilul să conspecteze ce a spus ăsta risc să fiu decăzut din drepturi de Protecția Copilului și să fac pușcărie.
Despre estetica noului proiect se poate discuta la infinit, poate ne place, poate nu ne place, se pot aduce argumente pro și contra într-o veselie. Altceva e important. În ultimele 3 decenii e cam a 5-a oară când se reamenajează piața aia.
Asta înseamnă, în mod real, că aproape un deceniu acea piață a fost de fapt un șantier și aici includ și momentele în care o conspirație de bolnavi mintali organiza Cerbul de Aur. Care la televizor e ceva mișto, dar la fața locului este practic fiare, schele, scaune și acces restricționat.
Dar asta nu e tot. Mai sunt și alte zone „istorice” prin preajmă care au fost amenajate și reamenajate într-o veselie. Șantierul e inevitabil. Se oprește iarna, când eforturile administrației sunt pentru a împopoțona la perfecție acel centru istoric, să arate bine de sărbători.
Bine, teoretic, după ce se termină toate astea, ai putea să te bucuri de acele locuri, tu localnic, sau tu turist. Să zicem că sunt accesibile la liber cam 8 luni pe an. Doar că nu te poți bucura.
Vezi tu, nu știu cum e în alte orașe, dar la Brașov vreme de foarte mulți ani șeful la „Administrație străzi” a fost un tâmpit. Genul de om care a luat sau a sugerat toate deciziile greșite din oraș. Practic nu poți găsi ceva în Brașov care să nu fie greșit din punct de vedere rutier dacă întrebi un specialist. (Exemple la întâmplare: giratoriile se construiesc în intersecțiile între străzi cu valori egale de trafic, altfel tot ambuteiaj iese, liber la dreapta favorizează accidentele rutiere, sensurile unice creșterea vitezei). Omul ăsta a dispărut, nu știu ce s-a pus în loc, dar e suficiet să te uiți cu atenție pe stradă.
Dacă-ți place centrul istoric din Brașov uită-te cu atenție: ai un semn de interzis cu bicicleta exact la intrare în el. Ai voie cu ea pe stradă, unde se face raliu. Și ai acces cu motocicleta, cu cât face mai mult zgomot cu atât mai bine și cu mașina, pe același principiu.
Anul trecut primarul a anunțat o chestie destul de bună, reducerea vitezei în centru la 30km/h. Ce s-a ignorat în partea asta e că primarul e un idiot despre care nu se știa că e idiot că nu i s-a dat șansa să se afirme. Omul e înconjurat de o gloată de consilieri, unul mai prost ca altul, și nu exagerez, serios, trebuie să-i cunoști pe unii dintre ei, paznicii de la magazin o să ți se pară academicieni.
Care-i faza, în urbanism se știe de mai bine de jumătate de secol că reducerea vitezei nu se obține neapărat prin semne ci prin schimbarea geometriei străzilor. Îs tot felul de scheme, de la șicane, la unghiuri drepte pentru curbe, la ridicarea trecerilor de pietoni la nivelul trotuarului, la aducerea copacilor mai aproape de stradă, de-astea. Și fazele astea devin și mai importante când trăiești într-un oraș în care nu e poliție rutieră în mod real.
Continuare pe zoso.ro