Primarul Antal Árpád anunţă că bugetul din acest an va fi unul al rezilienţei, care va depăşi însă bugetul record de anul trecut.
Consiliul Local Sfântu Gheorghe s-a întrunit vineri în şedinţă extraordinară şi a adoptat printre altele şi bugetul local pentru anul 2024. În acest sens, primarul Antal Árpád a explicat într-o conferinţă de presă cum a fost alcătuit bugetul şi cum a evoluat bugetul local în ultimii ani.
„Practic în fiecare an pornim de la un buget care e mai mic decât bugetul pe care îl realizăm la sfârşitul anului. Anul trecut am estimat venituri de 255 de milioane de lei, iar până la sfârşitul anului am realizat 329 de milioane de lei, adică cu 29% mai mult. Asta în ciuda faptului că am avut un an extrem de dificil, foarte greu, cu nişte decizii guvernamentale care ne-au creat foarte multe dificultăţi mai ales în a doua jumătate a anului, dar în ciuda tuturor dificultăţilor din punct de vedere bugetar am avut un an bun”, explică Antal Árpád.
Pentru anul acesta Primăria porneşte bugetul de la suma de 334 de milioane de lei, fiind un buget al echilibrului şi al rezilienţei.
În ceea ce priveşte componentele bugetului, primarul a explicat că toate impozitele plătite anul trecut de persoanele fizice pe autoturisme, terenuri şi imobile reprezintă sub 3% din bugetul realizat. Restul bugetului local este format din impozitele persoanelor juridice, impozitele pe venit, sumele din fonduri europene şi guvernamentale, plus unele alocări din TVA pentru anumite costuri standard în educaţie, de exemplu.
De asemenea, în 2013 a început la Sfântu Gheorghe programul de Minimis prin care se returnează firmelor locale o parte din impozitul pe clădiri, iar până la sfârşitul anului trecut Primăria a returnat în total către firme 11,73 milioane de lei.
Începând cu 2016, Codul fiscal permite autorităţilor locale să stabilească nivelul impozitelor pe clădiri pentru persoanele fizice în marja unor limite minime şi maxime, diferenţa dintre cele două fiind de 650%.
De asemenea, primarul a mai explicat că sunt localităţi în care primăriile includ în buget şi preiau foarte multe investiţii, cum ar fi şoselele de centură, de exemplu.
„Deşi centura de la Sfântu Gheorghe e o investiţie a noastră, foarte importantă pentru oraş, n-o veţi găsi în bugetul oraşului, pentru că nu am preluat-o de la CNAIR, pentru că n-am vrut să pun o presiune pe aparatul de specialitate. Din punct de vedere al cifrelor ar arăta mult mai frumos bugetul cu peste 70 de milioane de euro în plus, dar nu consider că trebuie să câştig o competiţie a cifrelor din buget, ci vreau să câştig o competiţie a calităţii vieţii locuitorilor, şi nu a cifrelor”, mai spune primarul.
În plus, acesta susţine că în continuare este foarte importantă schimbarea acestui „centralism financiar fantastic” care există în România, prin demersuri pentru alocări financiare echitabile.