Acasă Social Aderarea României la Schengen. Impactul în economie după 13 ani de întârziere

Aderarea României la Schengen. Impactul în economie după 13 ani de întârziere

0

Aderarea terestră (integrală) a României la spațiul Schengen aduce o schimbare fundamentală, cu impact economic, social și strategic semnificativ. Există efecte cuantificabile ale încetării controalelor la granițele terestre, România având în față exemplele Poloniei sau Ungariei. Reducerea costurilor din transportul de mărfuri și aportul la turism ar aduce economiei naționale un plus între 1 și 2% din PIB, relevă analiza Profit.ro.

Potrivit unui raport al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), transportatorii au pierdut anual, în ultimii ani, peste 2,4 miliarde de euro din cauza consumului de combustibil și a cozilor de zeci de kilometri de camioane la punctele de trecere a frontierelor interne ale UE dintre RO-BG și RO-H. Cifra este confirmată de Comitetul Economic și Social European, care vede pierderi similare din aceste cauze.

Per ansamblu, între 2012 – 2023, industria românească de transport rutier a pierdut 22 miliarde de euro din cauza întârzierilor la frontiere.

După eliminarea controalelor, se estimează o economie de 100-150 de euro per transport pentru fiecare camion, ceea ce înseamnă multe sute de milioane de euro salvate la nivel național, potrivit Asociației Europene a Transportatorilor.

Mai multe detalii pe aici.