Acasă Social 30 ianuarie – Ziua Internaţională pentru Nonviolenţă în Școală

30 ianuarie – Ziua Internaţională pentru Nonviolenţă în Școală

0

Ziua Internaţională pentru Nonviolenţă în Școală este marcată, anual, la data de 30 ianuarie, în şcolile din întreaga lume. Ziua pledează pentru o educaţie permanentă în armonie, echilibru, toleranţă, solidaritate, respect pentru drepturile omului, nonviolenţă şi pace.

În România, bullyingul a fost reglementat legal în anul 2019, prin Legea nr. 221/2019 pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale. „În unităţile de învăţământ şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale sunt interzise comportamentele care constau în violenţa psihologică – bullying.”, se arată în legea menţionată.

Violenţa psihologică sau bullying-ul este definit ca fiind acţiunea sau seria de acţiuni fizice, verbale, relaţionale şi/sau cibernetice, într-un context social dificil de evitat, săvârşite cu intenţie, care implică un dezechilibru de putere, ce au drept consecinţă atingerea demnităţii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, îndreptate împotriva unei persoane sau grup de persoane şi vizează aspecte de discriminare şi excludere socială, care pot fi legate de apartenenţa la o anumită rasă, naţionalitate, etnie, religie, categorie socială sau la o categorie defavorizată ori de convingerile, sexul sau orientarea sexuală, caracteristicile personale, acţiune sau serie de acţiuni, comportamente ce se desfăşoară în unităţile de învăţământ şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale.”

În contextul celebrării acestei zile, polițiștii din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Brașov, prin Biroul Siguranța Școlară și Biroul Analiza și Prevenirea Criminalității vor participa la prima întâlnire din cadrul proiectului ”De vorbă cu tinerii” 2024, în calitate de parteneri, alături de Inspectoratul Școlar Județean Brașov, C.J.R.A.E. Brașov, Fundația ”Salvați Copiii” Brașov, C.P.E.C.A.Brașov și A.N.I.T.P.Brașov.

Toți partenerii implicați în educație au un singur scop, siguranța tuturor copiilor, sens în care ne dorim implementarea principiilor de viață încă de la cea mai mica vârstă, cu accent pe adoptarea unui comportament civilizat, nonviolent și prietenos.

 

Principalele motive care îi determină pe copii să  dezvolte comportamente infracționale sau să devină victime pot fi reprezentate de:

  • neglijarea și lipsa de supraveghere din partea adulților responsabili;
  • conflictele repetate în familie, abuzurile fizice și/sau psihice asupra copiilor;
  • lăsarea lor în grija bunicilor sau a altor rude, odată cu plecarea aparținătorilor legali la muncă în stăinătate;
  • blocajele în comunicarea cu părinții, cu precădere în situațiile dificile;
  • abandonul școlar și influența/presiunea anturajului;
  • consumul de alcool și substanțe halucinogene etc.

 

Timpul petrecut alături de adulții responsabili cu creșterea și educarea copiilor (părinți naturali, adoptivi, tutori legali, asistenți maternali etc) reprezintă cea mai simplă și eficientă metodă de a forma și consolida deprinderi sănătoase pentru cei mici, menite să îi ferească de orice fel de victimizare.

Astfel, prin însușirea unor modele colective pozitive, pot fi îndepărtați minorii de la săvârșirea unor fapte de violență fizică, verbală sau psihologică.

 

Prin puterea exemplului putem schimba atitudini pozitive din  comportamente violente!

 

Totodată, astăzi se va demara concursul național de creație cu tema ”Siguranța Școlară”, ce se va desfășura în perioada 30 ianuarie – 25 martie a.c. în cinci școli din județul Brașov, cu adresabilitate elevilor claselor a VI-a și a VII-a. Concursul constă în realizarea unui material ce va cuprinde un logo și un slogan de însoțire pe tema siguranța școlară, activitatea având ca obiective principale conștientizarea elevilor cu privire la importanța siguranței în mediul școlar, înțelegerea noțiunilor de violență școlară și a consecințelor negative ale acestui fenomen asupra dezvoltării lor psihologice și asupra climatului educațional.