UNSEEN.CONCERT IN THE DARK aduce spectatorii mai aproape de lumea nevăzătorilor

Pe  22 și pe 23 octombrie, pianistul Florian Mitrea, unul dintre cei mai apreciați tineri muzicieni de origine română ai momentului, al cărui debut a avut loc pe celebra scenă Carnegie Hall din New York, aduce publicului brașovean o experiență puternică și inedită despre întuneric și speranță: o serie de recitaluri solo care au loc în întuneric în cadrul evenimentului UNSEEN.CONCERT IN THE DARK – singurul eveniment de muzică clasică din România care propune o experiență muzicală cu lumina stinsă atât în sală, cât și pe scenă.

UNSEEN.CONCERT IN THE DARK, singurul eveniment de muzică clasică din România care se desfășoară în întuneric, propune publicului la final de octombrie o experiență aparte, o distragere de la agitația vieții cotidine, care îi va aduce pe spectatori mai aproape atât de lumea nevăzătorilor, cât și de explorarea sinelui prin patru lucrări de muzică clasică și o lucrare de artă contemporană.

Pianistul Florian Mitrea, profesor la Academia Regală de Muzică din Londra, distins cu premii la unele dintre cele mai importante competiții la nivel mondial, va urca pe scena Filarmonicii din Brașov – pe 22 și pe 23 octombrie pentru a susține două recitaluri solo cu lumina stinsă, în care sunetul rămâne singura conexiune dintre artist și spectator. Florian Mitrea va interpreta Sonata nr. 21 în Do Major Op. 53, de Ludwig van Beethoven, Für Alina, de Arvo Pärt, Fantezia Nr.3 în re minor K397, de Wolfgang Amadeus Mozart și Sonată după o lectură din Dante (Fantasia Quasi Sonata), de Franz Liszt cu lumina stinsă și pe scenă și în sală.

 

Cele patru perspective ale întunericului în muzică

 „O singură lucrare o voi interpreta cu partitură, restul sunt din memorie. Este vorba despre Für Alina, de Arvo Pärt, pentru care mi-am cumpărat special ochelari cu infraroșu. Nu se văd din sală. Pot spune că este o experiență nouă și pentru mine, ca muzician, chiar dacă am repetat deja cu ei – fiindcă nu doar notele și partitura, ci și pianul, și clapele se văd mult mai aproape prin acești ochelari. Tema care unește piesele este întunericul – în anumite forme. La Beethoven, sonata este scrisă când el începuse deja să nu mai audă, deci avem de-a face cu acest întuneric al auzului. Pärt a scris Für Alina pentru o prietenă de familie care trecuse printr-o dramă, divorțase, soțul câștigase custodia fetiței, iar ea a rămas fără copil – este, practic, despre întunericul despărțirii. Apoi trecem la Mozart, a cărui lucrare este incompletă, căci Mozart a murit înainte de a o termina și în muzică alternează lumina și angoasa. La Listz suntem în Infernul lui Dante de la inceput, este personificat spatiul Iadului, însă ceea ce este minunat la piesa aceasta este că după 25 de minute fără pauză se ajunge la o tonalitate pe care Liszt o numea tonalitatea mistică – el considera că muzica trebuie să mântuiască, să salveze, să  ia omenirea din intuneric și să o aducă în lumină. Dacă în prima parte a recitalului muzica este ca o întrebare deschisă, până la finalul recitalului vom ajunge la o lumină sufletească.”, povestește pianistul Florian Mitrea.

Înainte de începerea recitalurilor de pian, imersiunea în întuneric va fi pregătită de instalația de artă contemporană intitulată Metamorface, realizată de artistul electronic Sebastian Florea, bazată pe portretul Nefertiti al unei paciente aflate sub anestezie, realizat de Cristina Bobe, autor al conceptului UNSEEN. Pentru fiecare pixel al unei lucrări, Sebastian Florea a creat un sunet și astfel a realizat o lucrare de muzică electronică, cu rol de prefață pentru urmarea evenimentului.

Aceasta lucrare a fost făcută în colaborare cu Cristina Bobe. Cristina folosește o fotografie de-ale ei ca sursă de sunet. Și adaugă naturii statice a fotografiei două dimensiuni: cea sonoră și cea a timpului. În specific, lucrarea dorește să redea trăirea transformării sufletești a pacientei din fotografie, în urma intervenției de chirurgie estetică la care s-a supus. Cum poate fi privită instalația prin prisma întunericului? Lucrarea aduce lumină în intuneric în mod manifest prin faptul că pixelii sunt puncte de lumină, dar în mod latent pentru că încearcă să ne deschidă poarta, să ne lumineze o lume sufletească, intimă, de obicei invizibilă. Cu toate acestea, și ea însăși conține contrast, liniște, deci întuneric.”, explică Sebastian Florea.

La final, publicul este invitat să participe la o discuție liberă cu artiștii și cu ceilalți spectatori, prin care este încurajată sinceritatea și confesivitatea.

 

Biletele pentru UNSEEN.CONCERT IN THE DARK sunt puse în vânzare la casieria filarmonicii din Brașov și în rețeaua www.iabilet.ro, la astfel:

22 𝗼𝗰𝘁𝗼𝗺𝗯𝗿𝗶𝗲: https://bit.ly/unseenbilet_22octombrie

23 𝗼𝗰𝘁𝗼𝗺𝗯𝗿𝗶𝗲: https://bit.ly/unseenbilet_23octombrie

 

Prețul unui bilet este de 60 de lei.

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: