Proiectele „pe fonduri” și coronavirusul – Noroc sau blestem. Vezi cazul unui start-up din Brașov!

Noul tip de Corona virus nu ne-a afectat doar familiile ori viețile sociale, ci și situația financiară. Tot ce înseamnă business a fost atins. Fie că am început să lucrăm mai mult de acasă, că ne-am pierdut job-ul ori afacerea integral – cu toții am resimțit din plin efectele economice ale acestei pandemii.

 

Mai mici sau mai mari, mai noi sau mai vechi – niciuna dintre companii nu a rămas neatinsă. A diferit doar intensitatea impactului, direct proporțională cu profilul firmei:

  • pentru magazinele alimentare, firmele de curierat sau distribuitorii de echipamente de protecție, de exemplu – această criză a fost ca o mană cerească, vânzările crescând de câteva ori bune;
  • alte tipuri de afaceri, care au avut posibilitatea să se adapteze, au reușit să se mențină pe linia de plutire. Vorbim aici despre florării, de exemplu, restaurante ori magazine care s-au mutat cu totul online și au început să facă livrări la domiciliu, putând astfel să supraviețuiască, în special în perioada stării de urgență;
  • pentru hoteluri, baruri, agenții de turism ori industria de evenimente, în schimb, a fost apocalipsa – multe dintre ele fiind și acum, în plin sezon de concedii, închise

 

Provocarea cea mai mare a fost însă pentru firmele care s-au finanțat prin fonduri europene ori naționale și au obligații de îndeplinit, precum cifre de afaceri stricte și număr minim de angajați. Patronii acestora au fost puși în situația fie de a suspenda proiectele și a pierde următoarele tranșe de bani, fie de a se târî cu ele inclusiv pe perioada stării de urgență, când deplasările au fost limitate la maxim, în speranța că încasările vor fi suficiente măcar pentru plata angajaților și a obligațiilor către stat. Căci de profit, chiar și acum, pe vară, e mai greu să vină vorba.

 

Este și cazul FeedMe Fresh, un start-up din Brașov care livrează meniuri sănătoase, concepute de un nutriționist și pregătite exclusiv din ingrediente proaspete (oamenii nu au nici măcar un congelator în bucătărie). Când au plecat la drum, targetul lor au fost multinaționalele, pentru care au livrat o perioadă atât prânzuri individuale pentru angajați, cât și preparate pentru evenimentele corporate. Asta până când companiile au început să se închidă una câte una și să-și trimită oamenii să lucreze de acasă. Astfel că firma a fost nevoită să se adapteze situației și să livreze exclusiv la domiciliu. Doar că – ce să vezi? Asta au început să facă absolut toate restaurantele din oraș: să se mute online și să livreze la domiciliu. Implicit, concurența pe piață a crescut vertiginos, la fel și lupta pentru supraviețuire a acestor firme.

Deși le-a fost și le este în continuare foarte greu, cei de la FeedMe Fresh au ales să NU suspende proiectul și să meargă mai departe, în ciuda faptului că proprietarii scot lunar bani din buzunar pentru a ține în viață afacerea. Știu că preparatele lor sunt ceva nou și diferit pe piața de livrări la domiciliu din Brașov, iar feedback-ul venit de la clienți le-a dat încredere să meargă mai departe. Ba chiar fac și donații și oferă deseori prânzul eroilor din linia I – angajații de la Serviciul Județean de Ambulanță. Și asta chiar dacă de abia reușesc să supraviețuiască financiar de la o lună la alta.

 

Nici în alte domenii, lucrurile nu sunt mai roz. 80% dintre clienții Vizibil.eu, de exemplu, una dintre cele mai complexe și profesionalizate agenții de content digital din Centrul țării, sunt din zona HoReCa (Brașovul fiind un oraș turistic, iar aproape tot ceea ce înseamnă business se învârte în jurul acestui domeniu). Asta a dus la o încetinire simțitoare a ritmului în care se desfășurau campaniile de promovare, ședințele foto-video ori alte servicii oferite acestor clienți.

 

230.000 de EURO este valoarea proiectului pe fonduri europene implementat de agenție, bani cu care a reușit să achiziționeze unele dintre cele mai noi și performante modele de aparatură în materie de fotografie – atât producție, cât și editare. Lista de obligații care trebuie îndeplinite însă în schimbul acestor bani este interminabilă. Astfel că, deși cei de aici sunt profesioniști cu peste un deceniu de experiență și expertiză în aproape toate domeniile digitale (social media marketing & Google, copywriting și content creation, realitate augumentată, scanare 3D, fotografie, videografie, producții audio (podcast), grafică, post-producție, web design), oamenii și-au dat seama că este mai bine pentru toată lumea – firmă și clienți deopotrivă – ca agenția să își închidă porțile pe perioada stării de urgență și să intre în șomaj tehnic timp de o lună. Situația a revenit cât de cât la normal acum, deși piața este încă amorțită.

 

Și celor care s-au împrumutat de la bănci le este foarte greu, mai ales dacă sunt nișați pe un anumit domeniu. Este și cazul Impact Albums, compania care a dominat în ultimul deceniu piața albumelor foto de lux din România.

 

Înainte să acceseze credite și leasinguri de peste 500 de mii de euro pentru dezvoltarea afacerii și diversificarea producției, managerul Silviu Bercea a cântărit bine decizia. Nici în cele mai negre scenarii însă, spune el, nu și-a imaginat vreodată că va pica piața de evenimente: nunți, botezuri și absolviri. Odată cu shut down-ul general, a fost obligat să tragă și el obloanele: două luni de șomaj tehnic, urmate de disponibilizări de personal: a fost nevoit să renunțe la 7 oameni – adică 30% din angajați.

 

Cum de reorientare nici nu poate fi vorba – toate utilajele și materialele pe care le are pe stoc fiind create exclusiv pentru producția de albume – Silviu își poate face planuri pe maxim 2 săptămâni și așteaptă să vadă cum evoluează piața. Banii promiși de stat pentru întoarcerea angajaților din șomaj tehnic nu au venit, iar din programul IMM invest nu a reușit să acceseze nici măcar un leu, pe motiv de neprofitabilitate. Ultima speranță au rămas granturile europene care ar trebui distribuite agenților economici, mai ales că vine iarna – o perioadă în care oricum ar fi dus lipsă de comenzi.

 

Uitându-ne la toți acești oameni, este greu de spus câte firme vom mai vedea în viață după această pandemie. Este greu de imaginat ce este în mintea și sufletul celor care și-au văzut visele spulberate într-o clipă, după o banală conferință de presă, dintr-o seară de martie, 2020, când totul a înghețat.

 

Covid-19 va mai fi în lumina reflectoarelor doar o perioadă, apoi va deveni una dintre multele rutine ale vieții de zi cu zi. Însă dramele sutelor de mii de oameni care și-au pierdut tot ce aveau mai scump pe lume – fie că vorbim de cei dragi, business-uri ori viața lor de până atunci din cauza acestei boli – vor dăinui pentru totdeauna.

 

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: