PLĂȚI ON-LINE ÎN SIGURANȚĂ!

Campanie de prevenire a fraudelor comise prin sisteme informatice și mijloace de plată electronice

Una dintre consecințele principale ale pandemiei o reprezintă accelerarea migrației mai multor activitați către internet și implicit  creșterea  riscurilor  specifice în mediul online.

Infractorii au trecut de la fraudele informatice în care încrederea era element primordial în realizarea  tranzacțiilor, la fraude în care predomină folosirea de programe informatice de fraudare.

Pornind  un demers preventiv care are ca scop să reducă amploarea victimizării populației, atragem atenția asupra diversificării modurilor de operare ale infractorilor.  Aceștia nu acționează singuri, sunt organizați în grupări piramidale structurate ierarhic și dispun de tehnologie IT avansată.

Un element de relativă noutate  îl reprezintă  abordarea de către faptuitori a persoanelor care au publicat anunțuri pentru vânzarea anumitor obiecte prin intermediul platformelor care facilitează comerțul on-line.

Se remarcă  abordarea hotărâtă pe care o au ,,cumpărătorii” sau așa-zișii ,,clienți”. Aceștia nu solicită detalii cu privire la obiectul tranzacției, nu negociază prețul, iar discuția se rezumă la un schimb de replici, de tipul întrebare – răspuns. De menționat este faptul că așa-zisul cumpărător finalizează uneori tranzacția sau mută conversația în afara chat-ului dedicat site-ul de vânzări,  pe alt canal de comunicare, de exemplu WhatsApp sau apel telefonic clasic pentru a putea convinge victima să furnizeze date personale.

O altă caracteristică a acestui gen de fapte o  reprezintă copierea unui site care, pentru o persoană neavizată, sau care omite anumite elemente de autenticitate, nu constituie un semnal de alarmă.

 

Astfel ulterior discuțiilor, victimei îi este oferit un link, către o pagina asemănătoare cu cea a site-ului de vânzări. Pe această pagină vânzătorul trebuie să completeze datele cardului pe care ipotetic trebuie să fie virată valoarea tranzacției. De regulă, imediat  după completarea datelor, contul aferent cardului este golit, fie într-o singură operațiune, fie în tranșe multiple iar cumpărătorul este de negăsit.

Aceste etape sunt anormale pentru o tranzacție online, iar operațiunile de sustragere a banilor din cont nu atrag atenția instituțiilor bancare deoarece datele au fost furnizate chiar de către titularul cardului.  Într-un interval redus de timp, de regulă imediat divulgării datelor, contul aferent cardului este golit, fie în tranșe multiple, fie într-o singură operațiune.

Mai mult, infractorii au capacitatea tehnologică care le permite să efectueze  operațiuni chiar și în cazul  existenței securizării prin cod 3D-secure, fără ca acesta să fie divulgat de victimă, ci doar emis în vederea tranzacției. De menționat că, în unele situații, se  solicită informații  prealabil de la victimă privitoare la soldul disponibil pe cont,  pentru  asigurarea reușitei faptei.

O mare atenție trebuie acordată limbajului folosit de către ”cumpărător”. Având în vedere că mulți făptuitori nu sunt români, aceștia folosesc  instrumente de traducere online, iar limbajul rezultat nu are o fluență conversațională uzuală.

În completare la informațiile expuse anterior, ca elemente de noutate,  atragem atenția asupra altor metode:

  • Scanarea unui cod QR pentru tranzacție, acțiune  care nu implică înaintarea sumei către vânzător, ci renunțarea la valoarea vizată de către acesta;
  • Plata deja efectuată de către pretinsul cumpărător urmată de generarea unui link în cadrul căruia vânzătorului i se confirmă înaintarea unei sume condiționată de plata unei taxe de transport;
  • Redirecționarea către un link pretins că aparține unei companii de curierat;
  • Menționarea în cadrul link-ului fals a unei alte monede de tranzacționare ( ex. ruble)

 

  • Pentru crearea impresiei de autenticitate, în unele cazuri, sunt trimise e-mail-uri sub marca unor companii de plați online;
  • Emiterea de către vânzător a unui presupus mesaj de aprobare a tranzacției, acesta reprezentând de fapt un acord de extragere a sumei respective.

 

Pentru a preîntâmpina astfel de situații, Poliția Brașov recomandă:

 

  • Verificați în browser numele site-ului, pentru a putea observa diferența față de cel original și a nu accesa site-ul clonă;
  • Nu divulgați datele confidențiale despre conturile de card (număr de card, data expirării, codul PIN);
    • Nu acceptați să mutați discuțiile cu vânzătorul, de pe site-ul de vânzări, pe un alt canal de comunicare (gen WhatsApp).
  • Salvați toate documentele legate de achizițiile online. Acestea ar putea fi necesare pentru a stabili termenii și condițiile vânzării, ori pentru a dovedi că ați făcut plata bunurilor.

 

  Sesizați Poliția la orice încercare de fraudă, chiar dacă nu ați devenit victima acesteia !

 

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: