Munca de acasă, risc major de securitate cibernetică. 75% dintre firmele românești nu au adaptat măsuri corespunzătoare pentru managementul securității informațiilor

,,Dincolo de companiile mari, care reprezintă excepția, în firmele medii și mici, cursurile de pregătire a angajaților în domeniul securității informațiilor și protecției datelor cu caracter personal sunt, din păcate, inexistente. Dincolo de implicațiile financiare – multe dintre firme nu au fondurile necesare pentru a-și instrui angajații, există și o problemă de management. Vestea bună este că pandemia schimbă treptat această percepție și, din semnalele primite din piață, există tot mai multe firme care se precupă mai atent de acest aspect’’, afirmă Marius Hărătău managerul INFOSEC CENTER.

Potrivit experților, pericolele pot veni inclusiv din zona unor servicii populare precum Google Drive si WhatsApp.

Un raport Kaspersky arăta, recent, că este important pentru organizații să înțeleagă amenințările relavante și modul în care acestea se pot infiltra la nivelul endpoint al companiei, de exemplu prin phishing în serviciile de cloud. Odată ce un serviciu web devine popular, se poate transforma într-o țintă mai interesantă în rândul atacatorilor cibernetici.

Potrivit datelor companiei, primele cinci aplicații în care s-au observat cel mai des încercări de phishing sunt Facebook (4,5 milioane de tentative de phishing), WhatsApp (3,7m), Amazon (3,3m), Apple (3,1m) și Netflix (2,7m). Ofertele Google grupate împreună, printre care YouTube, Gmail și Google Drive, au ocupat poziția a șasea, cu 1,5 milioane de încercări de phishing.

CUM NE PROTEJĂM DATELE

Studiul FRAMES & INFOSEC CENTER vine și cu câteva soluții concrete care pot reduce pericolele din zona muncii de acasă.

Potrivit experților, în contextul în care evoluăm spre economia digitală, organizarea unor cursuri online de pregătire pentru angajați devine o măsură esențială pentru securitatea și evoluția business-ului.

,,Angajații trebuie să afle, printre altele, cum să recunoască site-urile web false sau cum să evite email-urile și mesajele de phishing. Deschiderea unor fișiere de la expeditori necunoscuți este, din păcate, cea mai frecventă formă de infectare a rețelelor, iar angajații trebuie să înțeleagă care este diferența dintre un email primit de la un client, de la o bancă  și un atac de phising’’, afirmă experții.

,,De la gestionarea contului de email și a parolelor, la securitatea la nivel endpoint si navigarea pe web, toate acestea pot fi învățate ușor, prin intermediul unor sesiuni de traing online, mai ales acum, în contextul restricțiilor impuse de pandemie. Un alt element esențial este ca firmele să investească în produse pentru securitatea la nivel de endpoint, cu protecție împotriva amenintarilor web, la nivel de retea si de email’’, mai arată concluziile studiului FRAMES & INFOSEC CENTER.

,,Este important să folosim laptopul de serviciu doar pentru activitățile profesionale și să evităm refolosirea parolelor vechi sau a celor unice pentru toate conturile. O altă măsură eficientă este că evităm conectarea cu laptopul sau telefonul de serviciu la rețele de internet publice (wifi) și să folosim datele mobile și un serviciu de tip VPN. Sunt doar câteva măsuri simple care pot aduce o protecție suplimentară’’, spun specialiștii.

Educația în domeniul securității datelor va deveni, în viitor, o componentă esențială în CV-urile de angajare din multe companii, afirmă aceștia. Asta mai ales că, potrivit rezultatelor barometrului,  79% dintre cei chestionați consideră că telemunca va avea un impact major în viitor în domeniul în care activează, iar 91% au declarat că activitățile remote reprezintă o soluție pentru dezvoltarea mai accelerată a economiei.

 

Barometrul efectuat de compania de consultanță FRAMES, la comanda INFOSEC CENTER, a fost realizat în perioada 25 octombrie – 1 noiembrie 2020, prin chestionare online, telefonic şi email, pe un eşantion reprezentativ de 300 de firme din diverse domenii de activitate, de la comerţ, la servicii financiare, agricultură, energie, confecţii, IT etc. La barometru au răspuns, în total, 672 de persoane.

Profilul respondenților a fost reprezentat de antreprenori, manageri de companii, middle si top management, cu studii superioare, 68% bărbați și 32% femei, cu o vârstă medie de 45 de ani.

Mai multe detalii puteți găsi pe pagina www.infoseccenter.ro .

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: