Febra cumpărăturilor de Crăciun, boost semnificativ pentru piața bunurilor de larg consum

Piaţa bunurilor de larg consum va înregistra, în acest an, un avans de
peste 12%, evoluţie stimulată de creșterea cererii, urmare a majorării
salariilor și pensiilor, și, nu în ultimul rând, de avansul prețurilor,
arată o analiză a companiei de consultanță Frames. Sezonul de shopping
de Crăciun va impulsiona semnificativ rezultatele din întreg comerțul
românesc, de la sectorul alimentar la bunurile de folosință îndelungată.

După avansul de 8% din 2018, piața bunurilor de larg consum (FMCG), ce
include bunurile de larg consum cel mai des achiziționate (mâncare,
băuturile răcoritoare și produsele de îngrijire etc.), va crește în
acest an cu peste 12%, estimează analiștii, pe baza datelor preliminare
obținute din piață.

Potrivit analizei, sectorul alimentar se află și în acest an în
prim-plan, cu o creștere, pe ansamblu, a cifrei de afaceri de peste 13%,
impulsionată pe de o parte de creșterea cererii, urmare a majorării
veniturilor populației, iar pe de alta de avansul semnificativ al
prețurilor.

,,În perioada Crăciunului și a Anului Nou, produsele alimentare și
băuturile înregistrează vârful de vânzări, peste nivelul din perioada
Paștelui. Principalii jucători din piață mizează pe un plus de 5-10% din
cifra de afaceri în acest sezon’’, spun analiștii.
În 2018, business-ul din sectorul alimentar a depășit granița de 100 de
miliarde de lei, în creștere cu aproape 6 miliarde de lei față de
rezultatul din 2017.

Potrivit datelor Frames, dinamica pieței este influențată, în acest an,
mai mult ca în anii trecuți, de efectele inflației.

Datele de la Institutul Național de Statistică arată că prețurile de
consum în luna noiembrie 2019 (ultima pentru care există date complete),
comparativ cu luna noiembrie 2018 au crescut cu 3,8%, rata anuală
calculată de INS pe baza indicelui armonizat al prețurilor de consum
(IAPC) fiind de 3,7%.
Față de decembrie 2018, creșteri importante au fost înregistrate de
prețul cartofilor, cu 20,6%, fructe și conserve din fructe, cu 15,9%,
tutun și țigări, cu 7,65%, carne și preparate din carne, cu 5,8%.
Combustibilii s-au scumpit cu 5,6%.

,,Toate aceste creșteri de prețuri s-au reliefat în avansul cifrei de
afaceri a majorității companiilor implicate în retailul alimentar.
Marile lanțuri de hipermarketuri s-au aflat în prim-plan, datele
preliminare indicând un avans mediu al cifrei de afaceri, la nivelul
sectorului, de peste 13% față de 2018’’, afirmă analiștii de la Frames.

Pe fondul creșterii veniturilor și, mai ales a obiceiurilor de consum
bine ancorate în trecutul plin de privațiuni, românii au ajuns să
cheltuie pe mâncare cel mai mult din Uniunea Europeană, aproape 28% din
totalul cheltuielilor de consum. În clasamentul Eurostat, România este
urmată de Lituania (20,9%) şi Estonia (19,6%), în timp ce media
europeană este de 12,1%.

Un raport al Nielsen Growth Reporter, care compară dinamica globală a
pieței (creșterea în valoare și unități) în sectorul bunurilor de larg
consum în toata Europa (Fast Moving Consumer Goods, FMCG), plasa, de
altfel, țara noastră printre pietele cu creșterea cea mai mare din cele
28 de țări europene (10.4% după primele 6 luni).

CÂT ȘI PE CE CHELTUIE ROMÂNII

Potrivit celor mai recente date de la Institutul Național de Statistică,
românii au avut, în medie, în acest an, venituri totale de  4764 lei pe
gospodărie şi 1838 lei pe persoană, iar cheltuielile, estimate la 4049
lei lunar pe gospodărie (1562 lei pe persoană), au reprezentat 85,0%.

În octombrie, ultima lună pentru care există date statistice, câştigul
salarial mediu nominal net a fost 3116 lei, în creştere faţă de luna
precedentă cu 34 lei (+1,1%).

Datele statistice arată că aproape 60% dintre venituri au mers către
consum, 32% către impozite, taxe și nevoi legate de gospodărie și numai
0,8% pentru investiții (cumpărarea sau construcţia de locuinţe,
cumpărarea de terenuri şi echipament necesar producţiei gospodăriei,
cumpărarea de acţiuni etc.

,,Românii au cheltuit, în 2019, peste 30% din venituri pe produse
alimentare și băuturi nealcoolice, 14% pe cheltuileile dedicate
locuinței (apă, electricitate, gaze etc.) peste 8 procente pe alcool și
țigări, 8% pe îmbrăcăminte și încălțăminte, 7,5% pe transport, 6% pe
mobilier și amenajarea locuinței, puțin peste 5% pentru sănătate,
aproape 5% pe servicii de comunicații (tv, internet, telefonie),. 3% pe
produse culturale și numai 2% pe hoteluri, restaurante și baruri’’,
arată analiza.

Analiștii de la Frames susțin că, din perspectiva comportamentului de
cumpărare, familiile din România au mers la fel de des la cumpărături în
comparaţie cu anul precedent, însă suma medie plătită a crescut cu peste
8%, influențată în principal de creșterea prețurilor dar și de
extinderea obiceiurilor de consum pe fondul unor oferte de produse și
servicii de larg consum tot mai variate.

,,S-au înregistrat creșteri atât în ceea ce privește volumul produselor
cât și a valorii acestora. Avansul prețurilor a schimbat doar în mică
măsură obiceiurile de consum, apetitul pentru cumpărături fiind stimulat
într-un mod semnificativ de segmentul promoțiilor, de sezonalitate
(Paște, Crăciun, Black Friday etc) și de sistemele de plată în rate, mai
ales în cazul produselor de folosință îndelungată din zona gospodăriilor
(frigidere, mașini de spălat, televizoare etc.)’’, arată analiza Frames.

HIPERMARKETURILE, ÎN PRIM-PLAN

Hipermarketurile și supermarketurile au fost cel mai des vizitate de
cumpărători în 2019. Totodată, magazinele de tip discount au generat o
frecvență de consum mai ridicat, egalată, în unele zone, de prezența tot
mai puternică a supermarketurilor, care au reușit, în 2019, să pătrundă
semnificativ în zonele populate, deschizând sute de noi magazine.

Din punct de vedere al consumului, dincolo de alimentele proaspete și
cele ambalate, care generează majoritatea vânzărilor, 2019 a adus o
creștere a apetitului consumatorilor pentru produse din zona îngrijirii
personale și a locuinței (detergenți, produse universale etc.), arată
analiza.

Alături de produsele din zona bunurilor de larg consum, și cheltuielile
din segmentul de IT & C (telefoane, laptopuri, tablete etc.) au crescut
semnificativ, relevant fiind, în acest domeniu, evenimentul de shopping
de Black Friday care a generat vânzări record, de peste 300 milioane de
euro.

,,În perioada evenimentelor de shopping precum Black Friday și Crăciun,
televizoarele cu diagonale mari, telefoanele, laptopurile, mașinile de
spălat și frigiderele s-au aflat în prim-plan, în condițiile în care
retailerii au venit cu oferte atractive, inclusiv în segmentul de plată
în rate. Un plus semnificativ l-a înregistrat, în 2019, și segmentul de
vânzări de încălțăminte și îmbrăcăminte, stimulat de intrarea în piață a
unor noi jucători și de extinderea shopping-ului online’’, afirmă
analiștii de la Frames.

2019 a generat vânzări în creștere cu peste 15% și în zona produselor
destinate amenajării locuințelor, de la materiale de construcții la
mobilă și accesorii.

De altfel, în primele trei trimestre din 2019, conform datelor INS, au
fost date în folosință 46437 locuinţe, în creştere cu 6059 locuinţe,
faţă de perioada corespunzătoare a anului precedent, iar perspectivele
indică un volum, la nivel anual, de peste 60.000 de unități locative.

,,Cheltuielilor de amenajare a noilor locuințe s-au adăugat și cele
pentru renovarea și refacerea celor deja existente. Având mai mulți bani
la dispoziție, românii au investit semnificativ, dincolo de electronice
și electrocasnice, în achiziția de mobile, accesorii și servicii de
amenajare’’, spun analiștii.

BRANDUL ȘI CALITATEA ÎNCEP SĂ CONTEZE TOT MAI MULT

2019 a adus, în economia românească, o creștere a interesului
consumatorilor pentru produsele de firmă, cu prețuri mai ridicate.
,,Calitatea a început, în unele segmente, să devină mai relevantă decât
prețul, semn al maturizării consumatorilor’’, arată analiza Frames.

,,Această tendință de migrație de la produsele no-name către zona de
produse și servicii premium s-a remarcat în întregul spectru de produse,
de la cele alimentare, acolo unde se caută tot mai des produse
sănătoase, alimente proaspete, cu origine controlată, la băuturi și
bunurile de folosință îndelungată, precum televizoarele, frigiderele,
mașinile de spălat etc. unde brandul, calitatea produsului și garanția
au început să conteze ceva mai mult decât prețul în comportamentul de
achiziție’’, spun specialiștii.

Cu toate acestea,  ponderea în consum a mărcilor private ale
retailerilor a rămas în continuare ridicată, prețul scăzut și promoțiile
influențând în special comportamentul de consum al românilor fără
posibilități financiare.

2020. SE TEMPEREAZĂ CONSUMUL?

Potrivit analiștilor de la Frames, 2020 va fi un an plin de provocări
pentru piața bunurilor de larg consum. Inflația, deprecierea leului și
restrângerea creditării se vor afla în prim-plan, iar aceste probleme
vor influența evoluția consumului, vor stăvili apetitul românilor pentru
cumpărături.

,, Perspectivele din punct de vedere macroeconomic nu sunt deloc
pozitive, inflația se anunță la un nivel ridicat, iar cursul euro/leu va
tinde spre noi maxime. În aceste condiții, nu este exclus ca avansul
consumului se se tempereze și să asistăm, cel mai probabil, la o
reorientare a consumatorilor, în primul rând, către bunurile de strictă
necesitate’’, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.

Stăvilirea elanului consumatorist ar urma să fie influențată și de
deciziile guvernamentale în privința salariilor și pensiilor. ,,Într-un
an electoral, rămâne de văzut în ce măsură statul va influența, prin
politicile publice, încrederea consumatorilor în economie’’, a mai spus
acesta.

Potrivit analizei Frames, companiile din sectorul bunurilor de larg
consum vor încerca să stimuleze consumul prin dezvoltarea unor game de
produse cu prețuri variate, mizând pe calitate, pe promoții, pe campanii
de marketing tot mai puternice, mai ales în zona online.

,,Shopping-ul online va continua să se extindă în 2020, în condițiile în
care, în ultimii ani, în zona de curierat s-au făcut investiții masive,
iar site-urile de shopping au dezvoltat oferte tot mai atractive. În
plus, temerile românilor legate de securitatea tranzacțiilor pe internet
s-au temperat semnificativ, dovadă rezultatele spectaculoase ale
campaniei de shopping de Black Friday 2019’’, spun analiștii.

Pe de altă parte, este de așteptat ca anul 2020 să marcheze, la nivelul
industriei, o penetrare tot mai puternică a start-up-urilor inovative,
cu servicii și produse variate.

Tehnologiile digitale, serviciile inovative prezente deja în economia
românească la un nivel incipient, își vor găsi o rată de penetrare tot
mai ridicată, cu efecte directe în comportamentul de consum al
românilor. Principalul motor al schimbării va fi, astfel, comportamentul
consumatorilor, care sunt din ce în ce mai sofisticați, dar și mai
puternici în raport cu jucătorii din piață.

Potrivit experților, este de așteptat ca în 2020, firmele, mai ales din
zona retailului alimentar, să continuă investițiile în automatizare
(case de tip self-service)  și în dezvoltarea unor oferte online și
offline personalizate pentru consumatori, prin programe tot mai agresive
de fidelizare.

În dinamica pieței bunurilor de larg consum în 2020 un cuvânt
semnificativ îl va avea și evoluția externă.  ,,Pentru România, o
economie care trăiește din consum, o eventuală criză, o recesiune
economică la nivel european ar avea consecințe negative directe în
dinamica pieței. Rămâne de văzut în ce măsură semnalele de alarmă trase
de experții străini se vor confirma în realitate’’, spun specialiștii de
la Frames.

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: