Cum va funcționa Sistemul de Management Integrat al Deșeurilor în județul Brașov?

Din păcate, județul Brașov este unul dintre puținele județe unde încă nu a fost rezolvată problema gestionării deșeurilor prin implementarea unui Sistem de Management Integrat al Deșeurilor. Fiecare UAT încearcă să rezolve problema deșeurilor așa cum crede de cuviință. Sunt necesare investiții majore pentru rezolvarea problemei gestionării deșeurilor și puține localități au avut posibilitățile financiare pentru a realiza investiții în acest domeniu.

 

Lipsa unui sistem de management de gestionare a deșeurilor este vizibil pentru orice cetățean prin mormanele de gunoi depozitate ilegal pe malul apelor si pe câmpuri sau chiar arse. Aceste depozite ilegale de deșeuri, pe lângă faptul că afectează mediul și sănătatea oamenilor, generează și costuri suplimentare pentru unitățile administrativ teritoriale pe raza cărora se află, acestea fiind obligate să achite cheltuielile legate de ridicarea și depozitarea deșeurilor. Agenția de Dezvoltare Intercomunitară ISOMEDIU își propune îmbunătățirea calității vieții cetățenilor prin gestionarea durabilă a deșeurilor din județul Brașov. Prevenirea generării deșeurilor, reciclarea și reutilizarea, îmbunătățirea eliminării finale a deșeurilor reprezintă principiile de bază ale activității ISOMEDIU.

 

Ce este SMID?

Consiliul Județean Brașov are în lucru proiectul Sistemului de Management Integrat al Deșeurilor (SMID), în valoare de aproximativ 100 milioane de euro, care va fi finanțat din fonduri europene nerambursabile în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare. SMID este un sistem complet, care acoperă întreaga suprafață a județului Brașov și care prin investiții majore își propune rezolvarea  definitivă a problemei  gestionării deșeurilor în județ.

 

În cadrul proiectului sunt prevăzute toate facilitățile necesare pentru colectarea, sortarea și reciclarea deșeurilor, astfel încât să ne putem atinge țintele de reciclare asumate la aderarea în Uniunea Europeană. Povara financiară este foarte mare. Suma plătită de localitățile din județ către Autoritatea Fondului de Mediu, drept compensație pentru neatingerea țintelor de reciclare impuse de UE, a fost de peste 3,5 milioane de Ron pentru anul 2020 .

 

În proiectul SMID vor fi incluse de la pubele până la obiective majore care au ca scop: colectarea,  sortarea, tratarea și reciclarea sau valorificarea deșeurilor astfel încât toate localitățile din județul Brașov să își poată atinge țintele de reciclare.

 

Ce se întâmplă dacă nu va fi realizat SMID?

Cantitățile de deșeuri produse cresc continuu. În România încă suntem sub media UE la cantitatea de deșeuri produse/locuitor, dar suntem și cu mult sub rata de reciclare și valorificare din UE. Totodată, acest lucru este un semnal că și la noi va exista o tendință de creștere a cantității de deșeuri/locuitor. Vom avea costuri tot mai ridicate de operare ale firmelor de salubritate și de depozitare.  De asemenea, vor fi costuri tot mai mari legate de compensațiile către Administrația Fondului de mediu pentru neatingerea țintelor de reciclare. Din 2015 fiecare UAT care nu și-a îndeplinit țintele de reciclare, este obligat să plătească la începutul anului contribuția la Fondul de Mediu, iar această contribuție se plătește pe cantitatea de deșeuri care nu a fost deviată de la depozitare. Doar câteva localități din întreg județul Brașov își ating țintele de reciclare, iar compensațiile plătite de brașoveni către Administrația Fondului de Mediu au fost de peste 3,5 milioane de lei pentru anul 2020 din această cauză. În loc ca aceste sume să fie folosite pentru investiții și dezvoltare, banii s-au dus pe amenzi, deoarece deșeurile sunt gestionate necorespunzător. Un alt cost indirect este contribuția de 80 Ron/t pentru Economia circulară care se plătește pe cantitățile de deșeuri care sunt depozitate. Această contribuție se plătește de către Depozitar dar, în mod automat, se regăsește în tariful de depozitare.

 

 

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: