Consiliul Județean Brașov se justifică pentru concesionare, dar nu spune de ce nu a făcut acest lucru de la început

Printr-un comunicat de presă, Consiliul Județean justifică decizia de a concesiona Aeroportul Ghimbav-Brașov. Numai că, nimeni nu explică de ce aeroportul nu a fost concesionat de la început unei companii private, mai ales că au fost multe interesate de investiție. S-au folosit bani publici în loc să fie banii unei firme private. Oare nu era mai bine ca acești bani să fi fost investiți în construirea unui nou spital, iar o companie privată să construiască aeroportul?

Consiliul Judeţean Braşov a publicat în data de 30 mai 2020, anunţul de achiziţie prin licitaţie deschisă a serviciilor de consultanţă pentru concesionarea Aeroportului Internaţional Braşov – Ghimbav. Preţul estimat de autoritatea contractantă este de 5.882.352,94 lei fără TVA, iar termenul final de depunere a ofertelor este 13 iulie 2020, ora 15:00.

Decizia administraţiei judeţene privind concesionarea Aeroportului Internaţional Braşov se întemeiază pe argumente de ordin legal, financiar şi investiţional.

Din punct de vedere legal, bunurile aflate în proprietatea publică a statului pot fi date în administrarea regiilor sau pot fi concesionate. CJ Braşov a înfiinţat Regia Autonomă „Aeroportul Internaţional Braşov” care se va ocupa de certificarea aeroportului şi de gestionarea activităţii până la atingerea pragului de 200 de mii de pasageri pe an. După ce aeroportul atinge acest prag, finanţarea de către autoritatea publică este considerată ajutor de stat şi contravine normativelor europene, astfel că asigurarea funcţionării aeroportului nu va mai putea fi susţinută din fonduri publice.

Concesionarea este singura variantă legală de a menţine aeroportul funcţional. „Începând cu anul 2024, Comisia Europeană interzice finanţarea din fonduri publice atât a cheltuielilor de exploatare, cât şi a celor de investiţii ale aeroporturilor, potrivit documentului «Orientări privind ajutoarele de stat destinate aeroporturilor și companiilor aeriene (2014/C99/03)». Aşadar, toate aeroporturile româneşti cu un trafic mediu anual mai mic de 700 de mii de pasageri vor ajunge în situaţia de a fi concesionate datorită faptului că nu-şi vor putea acoperi cheltuielile cu exploatarea şi investiţiile. Acest fapt va genera o competiţie între aeroporturi, iar noi vom fi cu un pas înainte”, explică Alexandru Anghel, directorul executiv al Direcţiei Implementare AIBG din cadrul CJ Braşov.

Procedura de selectare a concesionarului se bazează pe parcurgerea etapelor cu respectarea cerinţelor cuprinse în Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, având în vedere că această concesiune va fi una mixtă, de servicii şi lucrări.

Din punct de vedere financiar, scopul Consiliului Judeţean Braşov este de a pune în valoare cât mai rapid toată infrastructura Aeroportului, cu un efort financiar minim asupra bugetului judeţean. „În acest sens, avem nevoie de un partener cu experienţă în domeniul aeroportuar, care să aibă conexiuni cu companiile aeriene, pentru a dezvolta reţeaua de rute într-un timp cât mai scurt. În primii ani de exploatare, cu siguranţă traficul generat de aeroport nu va acoperi cheltuielile cu funcţionarea, iar sarcinile financiare vor fi acoperite de viitorul concesionar”, spune Alexandru Anghel.

Din punct de vedere investiţional, concesiunea infrastructurii presupune plata unei redevenţe, ceea ce înseamnă că pe lângă beneficiile cetăţenilor de a călători de pe Aeroportul Braşov, Consiliul Judeţean va dispune de o sursă suplimentară de venituri. „Practic, în urma concesiunii, banii care s-ar cheltui cu funcţionarea aeroportului în primii ani, ar urma să fie alocaţi de CJ pentru alte proiecte de investiţii. Ulterior începerii activităţii, când Aeroportul se va confrunta cu constrângeri de capacitate, concesionarul ca prelua inclusiv sarcina investiţiilor privind extinderea terminalului şi a platformei de parcare aeronave”, explicitează directorul Direcţiei Implementare AIBG.

Trebuie spus că tendinţa la nivel european şi mondial este de a concesiona aeroporturile şi de a le da în management privat. Consiliul Judeţean Braşov rămâne în continuare proprietarul infrastructurii aeroportuare, chiar şi a celei care va fi dezvoltată ulterior, în urma investiţiilor concesionarului.

Concesiunea Aeroportului este cea mai rapidă modalitate de a putea deschide cursele aeriene şi ajută cel mai rapid business-ul să ajungă la maturitate. Practic, este calea cea mai rapidă de a face din Aeroportul Braşov principalul aeroport din zona Transilvaniei.

După încheierea etapei de concesiune, Consiliul Judeţean Braşov va urmări îndeaproape respectarea condiţiilor contractuale şi respectarea obligaţiilor asumate de concesionar.

 

foto: Consiliul Judetean Brasov

One thought on “Consiliul Județean Brașov se justifică pentru concesionare, dar nu spune de ce nu a făcut acest lucru de la început

  • 3 iunie 2020 la 12:06
    Permalink

    Intr-un punct de vedere transmis ieri Brasov TV,reprezentantul CJBv afirma ca CJBv va administra aeroportul pina cind acesta va atinge un trafic de 200.000 pasageri/an; aceasta inseamna 16600 pasageri/luna,respectiv 92 de zboruri/luna cu aeronave A321 sau Boeing 737-800 ; mai departe se spune ca dupa atingerea acestui prag CJBv va proceda la concesionarea obiectivului ; prima intrebare care se pune este in cati ani se va atinge acest prag si daca acest studiu privind concesionarea in valoare de aproximativ 8 milioane Lei cu TVA nu este prematur; pe de alta parte,este invocata Orientarea nr.2014/C99/03 a Uniunii Europene privind ajutorul de stat pentru aeroporturi si companii aeriene,conform careia orice subventie acordata unui aeroport cu un trafic de sub 700.000 pasageri/an este considerat ajutor de stat incepand cu anul 2024 ; in conformitate cu aceasta afirmatie ,urmatoarele aeroporturi din Romania vor trebui sa fie concesionate,deoarece au un trafic de sub 700.000 pasageri : Bacau,Constanta,Tulcea,Craiova,Arad,Oradea,Satu Mare,Baia Mare ,Târgu Mures,Suceava; ca atare,e greu de crezut ca aeroportul Brasov va atinge pana in 2024 200.000 de pasageri,presupunand ca va intra in exploatare incepand cu anul 2022 ; in aceste conditii se pune intrebarea cine va fi dispus sa preia im concesiune un aeroport care functioneaza in pierdere sau inca nu si-a atins pragul de rentabilitate;
    In prezent in Romania,urmatoarele aeroporturi au un trafic de peste 700.000 pasageri/an,in ordine: Otopeni-Henri Coanda 14,8 milioane pasageri,Cluj 2.920.000 pasageri,Timisoara-Traian Vuia 1.595.000 pasageri,Iasi 1.400.000 pasageri si Sibiu 743.000 pasageri ; cifrele se refera la anul 2019 ; probabil ca si Baneasa – Aurel Vlaicu va atinge repede acest prag dupa redeschidere ;
    Ca atare , orizontul de timp pentru atingerea pragului de 200.000 pasageri la Brasov ar fi de 5-10 ani,conditii in care discutia si cheltuiala pentru o eventuala concesionare mi se par premature ; este desigur o opinie personala !

    Răspunde

    Răspunde

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: