Call-center pentru anchetele epidemiologice și centru de testare, înființate pentru a sprijini activitatea Direcției de Sănătate Publică

Directorul Direcției de Sănătate Publică Brașov, Andrea Neculau, a prezentat astăzi setul de măsuri pe care Municipalitatea le implementează în această perioadă pentru a sprijini activitatea Direcției de Sănătate Publică. Aceste măsuri fac parte din strategia Municipalității de reducere a numărului de cazuri la nivelul municipiului Brașov și au ca obiectiv identificarea cât mai rapidă a persoanelor infectate și a celor care au fost în contact direct cu acea persoană. La conferința de presă a mai fost prezentă directorul Direcției de Asistență Socială, Mariana Topoliceanu.

Începând din data de 10 noiembrie, la sediul Direcției de Asistență Socială funcționează un call-center deservit de 40 de cadre medicale de la unitățile de învățământ, care vor face anchetele epidemiologice. Începând de luni, la sediul Centrului pentru persoane vârstnice va funcționa și un centru de testare COVID înființat de municipalitate, care în prima fază va fi deservit de un medic și 3 asistente.

Directorul DSP a explicat în conferința de presă cât de complicată este o anchetă epidemiologică și cât de important este sprijinul pe care primăria îl dă DSP-ului prin deschidere acestui call-center. O anchetă epidemiologică pornește de la cazul pozitiv, identificat de DSP, în cazul în care prezintă semne și simptome. Cazul pozitiv are în jurul lui o serie de contacți direcți. Contactul direct este persoana care este la risc să fi luat boala în perioada de incubație a acesteia, adică cel puțin în ultima săptămână. Directorul DSP a precizat că în cazul în care regulile sunt respectate – dacă persoanele poartă mască și respectă distanța de cel puțin doi metri, iar interacțiunea durează mai puțin de 15 minute -persoana cu care bolnavul a intrat în contact nu se consideră contact direct. În cadrul anchetei epidemiologice sunt identificate persoanele care trebuie carantinate, iar persoana bolnavă este izolată la domiciliu sau în spital, în funcție de necesitate. Ancheta depinde foarte mult de numărul de contacți: ea poate dura de la o jumătate de oră, dar se poate întinde și pe câteva zile, dacă este vorba despre focare mari, cum ar fi instituțiile sau colectivitățile închise, de exemplu centrele de bătrâni, ceea ce creează o presiune foarte mare pe angajații DSP.

,,Faptul că am primit acest sprijin din partea Primăriei Brașov înseamnă enorm și este o gură de oxigen pentru noi, gura de oxigen de care au nevoie toate direcțiile de sănătate publică. Este ATI-ul nostru. Încă de când au intrat unele școli în scenariul roșu, ceream delegarea la noi a personalului care nu mai era utilizat la școală, iar asistentele școlare au fost repede integrate în cadrul anchetelor. Vreau să atrag atenția asupra faptului că orice resursă umană care urmează să facă anchete epidemiologice, cu toate că nu mai intră în detaliile clasice, trebuie instruită. Până ajunge un om să fie stăpân pe felul cum ia deciziile epidemiologice, durează de la o săptămână la două săptămâni, în funcție de abilitățile fiecărei persoane. Am avut și voluntari care au plecat, pentru că nu au făcut față la presiunea și la delicatețea deciziilor, pentru că sunt implicate viețile oamenilor și nu este ușor să iei decizii. Noi trebuie să avem oameni foarte bine pregătiți, implicați, care lucrează 8-10 ore pe zi, și de aceea ajutorul Direcției de Asistență Socială este de neprețuit“, a declarat Andrea Neculau, directorul DSP Brașov.

 

 

Sorin Toarcea

Purtător de cuvânt al Primăriei Braşov

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: