Apelul micilor antreprenori. Vrem să susținem business-ul, nu să trimitem oamenii în șomaj

Afacerile micilor antreprenori au fost lovite cel mai mult de
coronacriza economică. Dincolo de perspectiva șomajului tehnic, de
facilitățile oferite de stat angajaților, mulți dintre oamenii de
afaceri sunt deciși să continue activitatea, să își plătească salariații
și să își extindă serviciile și vânzările. În fața situației fără
precedent cu care se confruntă economia, antreprenorii fac un apel la
colaborare în mediul de business, la evitarea blocajului financiar și a
disponibilizărilor de personal.

95% din economia românească este formată din microîntreprinderi și firme
mici, cu 1-20 angajați. Pentru mulți dintre antreprenori, coronavirusul
a însemnat mai mult decât restricțiile sociale. S-au văzut pus în fața
unui blocaj fără precedent, ce poate conduce la faliment.

Într-un apel lansat pe internet, antreprenorii susțin că nu este timpul
pentru shut-down în economie. Nu este timpul pentru închiderea
business-urilor, pentru șomaj tehnic. Este timpul pentru a strânge
rândurile și a construi proiecte de colaborare.
,,Avem o firmă mică de training, organizare evenimente B2B si
consultanță și ni s-au redus afacerile cu 100%’’, spune Ligia Neacșu, de
la Best Smart Consulting. ,, Cam toți antreprenorii cu firme mici cu
activitate în HORECA, organizare evenimente, training, consultanță sunt
în colaps. Mai bine zis ne paște insolvența. Noi vrem să continuăm, să
plătim salariile, pentru că angajații mei au familii și cheltuieli. Nu
pot trăi din șomajul tehnic.  Noi vrem să continuăm să ne plătim taxele,
să asigurăm statului banii din care să lupte cu epidemia. Noi nu
dezarmăm’’, afirmă antreprenorul.
La fel ca Neașu, sunt mulți alți antreprenori care caută să își
reconfigureze business-urile.
,,Multe firme se vor lupta în perioada aceasta să supraviețuiască
deoarece nu toate au posibilități pe termen lung, pe mai multe luni,
să-și plătească salariații. Romania era susținută de consum, în cea mai
mare parte, dar acest consum începe să se diminueze deoarece pe de o
parte se opresc sursele care produceau venit, pe de altă parte lanțul de
aprovizionare a suferit puternic în această perioadă. ,,Fiecare
antreprenor trebuie să își reinventeze businessul, să presteze noi
servicii care derivă din obiectul principal de activitate și să
identifice noi piețe de desfacere’’, afirmă Valentin Rădulescu,
managerul PRINTMAG.
„Pentru a face față situației actuale, asociațiile specializate precum
HORA, FIHR, ANAT, UNTRR sau FORT țin jucătorii într-o relație
colaborativă, care să îi mențină uniți, în raport cu acest numitor
comun. Există o serie de măsuri care ar ajuta industria, de la scutirea
impozitelor, la amânarea taxelor pe o perioadă posterioară crizei. ANAF
a anunțat deja că va accelera plata TVA-ului și că va suspenda
executarea silită a creanțelor bugetare. În fiecare zi, se comunică
măsuri noi, adoptate ca urmare a stării de urgență”. Iar soluții există,
dar sunt limitate. Operatorii trebuie, în primul rând, să își evalueze
bugetele disponibile și să hotărască dacă își mențin businessurile
deschise. Ideal ar fi să identifice surse adiacente de venit, care să le
permită să rămână în contact cu piața și consumatorii. Aici, putem vorbi
despre takeaway, livrări de mâncare, private cooking, crearea de produse
de băcănie sau catering – activități nu doar generatoare de venituri, ci
și care ar putea ține în picioare cotele de piață deja existente’’,
afirmă Ionuț Iovan, patronul Fabrica Ospitalității SRL (Red Angus).

,,Retail, servicii, transport, consultanță. Mulți oameni de afaceri
și-au reconfigurat afacerile cu gândul că restricțiile nu se vor opri la
mijlocul lui aprilie. Micii producători agricoli au început să se
promoveze puternic pe internet, restaurantele și-au dezvoltat servicii
de home-delivery, folosind personalul pe post de curieri, alții și-au
extins vânzările prin intermediul website-urilor și platformelor
specializate. Cu toții încearcă să continue business-ul, nu să se predea
și să apeleze la șomajul tehnic’’, spune consultantul economic Adrian
Negrescu,  de la Frames.
Potrivit unui sondaj realizat de MiniCRM în rândul antreprenorilor
români, în perioada 1-20 martie, 77% dintre companii văd deja modificări
ale veniturilor din cauza crizei. 45% dintre aceste companii observă
deja pierderi mari. Mai mult, peste 84% se așteaptă la rezultate
negative în următoarele 2-3 luni, ceea ce este în contrast cu cât de
pregătite sunt aceste companii în acest moment.

CAPCANA DISPERĂRII
Din disperare și din lipsă de comenzi, din păcate, multe firme au
început să își ofere serviciile pe gratis. ,,Îi înțeleg, cred că oferind
ceva pe gratis vor prinde ceva și cu bani sau vor să vadă cu ce se
confruntă companiile din diferite domenii astfel încât să ocupe
segmentul de piață proaspăt eliberat’’, spune Ligia Neacșu.
Potrivit antreprenoarei, serviciile gratuite reprezintă o capcană care
poate duce rapid la faliment. ,,Din ce îți plătești angajații? Cu ce îți
achiți facturile? Astfel de oferte, din punctul meu de vedere, nu ar
trebui încurajate pentru că, probabil, adâncesc economia subterană. Se
va ajunge din nou să se lucreze la negru, fără facturi,  cu oameni
plătiți din buzunar și care, între timp, beneficiază și de șomajul
tehnic. Trebuie să evităm astfel de situații’’, a mai spus aceasta.
Rezultatele sondajului MiniCRM, la care au răspuns 246 de antreprenori
din zona întreprinderilor mici și mijlocii, arată că  81% dintre
companii au întâmpinat, în această perioadă, dificultăți cu partenerii
și furnizorii. Mai mult de 36% dintre acestea au probleme serioase.
Potrivit datelor companiei de consultanță Frames, pericolul extinderii
economiei subterane este unul semnificativ. ,,Avem semnale din diverse
domenii că, urmare a facilităților oferite de stat prin intermediul
șomajului tehnic, există oameni de afaceri care au închis oficial
business-urile, pentru a beneficia de facilități, și își oferă
serviciile în zona gri, neimpozabilă. Nu așa vom trece peste criză, nu
așa vom depăși această perioadă fără precedent’’, afirmă analiștii de la
Frames.
,,O astfel de destabilizare poate atrage după sine o criză financiară
internațională, așa cum mulți analiști prevestesc deja, de aceea este
foarte important să ne concentrăm atât pe businessurile noastre,
individuale, cât și pe imaginea de ansamblu. Cred, de asemenea, că
intervențiile statului vor juca un rol important în determinarea
consecințelor acestei perioade”, afirmă Ionuț Iovan, patronul Fabrica
Ospitalității SRL (Red Angus).

ȘOMAJUL TEHNIC TREBUIE SĂ DEVINĂ NU PRIMA, CI ULTIMA SOLUȚIE
Mulți antreprenori se întreabă ce pot face în această situație. Potrivit
Ligiei Neacșu, firmele au alternativa de a dezvolta servicii la prețuri
mici, dar care să le asigure supraviețuirea.
,,Din rândul restaurantelor, operatorii de fine dining sunt primii care
au avut de suferit, pentru că aveau foarte puțin loc de manevră. Cei
specializați pe preparate casual au fost nevoiți să iasă din zona de
confort și să se orienteze către livrări, takeaway și catering. Această
modificare presupune foarte multe schimbări interne, la nivel de meniu –
produse create pentru a face față transportului, pentru a putea fi
consumate acasă, în condiții optime etc. – fluxuri de producție și
livrare. Chiar și metodele de plată suferă modificări, întrucât atât
operatorii, cât și clienții preferă metodele cashless, considerate mai
în siguranță’’, explică Ionuț Iovan, patronul Fabrica Ospitalității SRL
(Red Angus).
  ,, Noi am decis să nu oferim nimic gratis, ci să dezvoltăm o nouă gamă
de tarife prin care îmi voi acoperi doar cheltuielile. Vreau să pot
susține salariile angajaților, să pot plăti dările la stat asociate
salariilor, să pot plăti furnizorii de utilități, abonamemte de tot
felul: CRM, internet, telefonie etc. Eu zic că așa ajutăm economia,
plătind salariile întregi, nu 75% din salariul mediu pe economie, astfel
încât angajații firmei și familiile lor să aibă din ce susține
cheltuielile în această perioadă, să plătesc darile la stat astfel încât
statul să dețină lichidități să-și facă treaba în lupta cu COVID 19,
furnizorii mei să nu-și restrangă drastic afacerile și să nu mai am cu
cine să negociez un serviciu sau produs necesar business-ului după
perioada asta’’, a declarat antreprenorul.
,,Dacă nu mențin în activitate firma, peste câteva luni, când, de
exemplu, mă voi duce să cumpar un top de hârtie de copiator, voi
constata că plătesc pentru el cât greutatea în aur. Nu vreau să ajung în
situația în care marii jucători să facă prețurile și eu să nu am putere
de negociere, pentru că sunt un mic antreprenor și nu contez’’,
consideră Ligia Neașcu.
Potrivit analiștilor de la Frames, business-ul românesc are nevoie, mai
mult ca oricând, să strângă rândurile. ,,Dincolo de facilitățile pentru
șomajul tehnic, vrem să vedem puse în practică liniile de finanțare cu
dobândă subvenționată. Mediul de afaceri are nevoie în primul rând de
bani, de lichidități cu care să își continue business-urile. Ca
antreprenor să poți discuta cu banca și să îți asiguri rapid o linie de
finanțare cu care să îți reconfigurezi business-ul, să devii activ în
mediul online, să ai capital să continui producția, serviciile. Șomajul
tehnic trebuie să devină ultima soluție, nu prima, așa cum este
promovată în prezent’’, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.
CUMPĂRAȚI PRODUSE ROMÂNEȘTI
Ligia Neacșu și alți antreprenori care îi împărtășesc opiniile lucrează,
în prezent, la dezvoltarea unei platforme de business online în care
cererea și oferta să se regăsească într-un mod simplu și eficient. De la
prezentarea de produse și servicii, la cursuri și tutoriale de business,
antreprenorii vor să își împărtășească cunoștințele și să își pună la
comun resursele pentru a susține economia reală.
,,Vreau să cred că avem destulă maturitate și nu ne lăsăm doborâți de
această perioadă, că suntem o forță și avem un cuvânt de spus. Hai să ne
unim și să ne ducem mai departe activitatea, dar făra să vânăm
profituri, să targetăm acoperirea cheltuielilor curente’’, spune
antreprenorul.
În prezent, pe forumurile de discuții economice din social media,
curentul ,,Cumpărați produse românești’’ a căpătat o relevanță și mai
mare. De la micii producători agricoli, la servicii de training și
consultanță, antreprenorii și clienții sunt îndemnați să susțină mediul
de afaceri local.
,,Avem o economie fragilă, cu un grad foarte mic de capitalizare.
Dincolo de multinaționale, care au un rol pozitiv și important în
economie, peste 80% dintre companii suferă de lipsă de capital, iar
dependența financiară, pe lanțurile comerciale, este extrem de ridicată.
Dincolo de cei a căror activitate a fost stopată prin ordonanța
militară, antreprenorii din celelalte sectoare trebuie să găsească
soluții să conlucreze, să își susțină angajații și să nu cadă în capcana
măsurilor drastice – reduceri de personal și neplata furnizorilor’’,
afirmă analiștii de la Frames.
Potrivit estimărilor companiei de consultanță, durata medie de plată a
facturilor în economia românească riscă să crească la 4-5 luni, față de
3 luni în prezent. ,,Odată blocate fluxurile financiare, economia va
cădea ca un castel de cărți de joc’’, a declarat Negrescu.

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: