Smiley face

Transfer de experienţă a metodelor de învăţare folosind muzica între Germania şi România

SCHUBZ – Centrul de Educaţie pentru Dezvoltare Durabilă în parteneriat cu Primăria Râşnov şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Brașov au derulat în perioada 28 – 31 mai 2018 o sesiune pilot de pregătire pentru învăţătorii din Râşnov şi Braşov: “Tehnici de utilizare a muzicii în procesul educaţional primar în Germania”. Timp de 4 zile domnul Jürgen Elsen, învățăţor cu o experiență de 25 de ani şi coordonator al profesorilor de muzică în regiunea Schweinfurt (Bavaria), a împărtăşit celor 17 învăţători români participanţi cele mai noi metode de utilizare a muzicii pentru elevii din ciclul primar. Au fost atât sesiuni teoretice (să facem muzică fără instrumente, cântece de mişcare, instrumente în procesul educațional – Ukulele, instrumente Orff şi Boomwhackers, acces la resurse pedagogice) cât şi demonstraţii practice cu elevii ŞcoliiPeter Thal din Râşnov şi Şcolii Gimnaziale nr.19 din Braşov.

 

O altă noutate rezultată din acest proiect a fost achiziţia unui set de instrumente educative de către Primăria Râşnov (15 ukulele, 2 seturi de instrumente Orff, 2 seturi de Boomwhackers, 1 keyboard, 2 cajon), instrumente ce vor putea fi folosite gratuit din acest moment de învăţătorii de la cele 3 şcoli din Râşnov. Este un model de parteneriat local ce va putea fi preluat la nivel naţional.

 

Luând în considerare succesul acestei sesiuni de formare şi interesul major al învăţătorilor din judeţul Braşov pentru astfel de metode noi, se vor face demersuri pentru dezvoltarea unui parteneriat între inspectoratele şcolare din Braşov şi Schweinfurt şi extinderea acestui proiect pilot către toţi învăţătorii din judeţul Braşov.

 

La finalul acestei prime sesiuni, domnul Jürgen Elsen a declarat: “Am prezentatcelemainoimetode din Bavaria de a folosimuzica/ritmulşi a transmitebucuriamuziciiîntimpulorelor de curs. Nu e nevoie de o pregătiremuzicalăspecială, suntideişijocuri simple pe care oriceînvăţător le poateaplica.

A fostfoarte important pentru mine săintâlnescînvăţătoriiromânişi m-am bucuratcăceiprezenţi la sesiunile de formare au intratrepedeînjocurilepropuse de mine. A fostusorsă transmit tot ceeaceştiuşiînvăţătoriiromâni au fostfoartereceptivi.Am lucratfoarte bine şi cu copiiipentrucămuzicatrecepestebarierele de limbăsaucultură. Am cântat cu eiînlimbaromână, îngermană, înenglezăşichiarafricană.

Pentrucă m-am născutînRomâniaşi am făcutşcoala la RâşnovşiBraşov, pentru mine a fostşi o experienţăemoţionalăimportantă, a fost ca un cerc care se închidepesteani. Şcoala care m-a format esteloculîn care măîntorc cu drag săajutcolegiiînvăţători. Şispercăceeace am începutazisă continue într-un cadruchiarmailarg.

Vreausăfelicitiniţiativa de a cumpărainstrumentele. În Germania fiecareşcoală are o bază de instrumentemuzicaleşispercămodelul de la Râşnovsă fie preluatîntoatăRomânia.”

 

În acelaşi context, domnul Liviu Butnariu, primarul Oraşului Râşnov ne-a declarat:

“Râşnovul, la fel ca majoritatea localităţilor din Transilvania, a avut o tradiţie îndelungată privind muzica. În anii ’80 au existat chiar două fanfare unde peste 60 de muzicieni (tineri şi adulţi) au putut să se exprime şi să ne încânte. Prin ceea ce facem azi vrem să readucem această bucurie în comunitatea localăşi pas cu pas să reconstruim fanfara de la Râşnov. Este un proiect de lungă durată ce trebuie construit în timp, începând cu cei mici.”

“Atelierele de lucru au avut un impact important în rândul cadrelor didactice participante şi a eleviilor. Inspectoratul Şcolar Judeţean Brașov doreşte continuarea şi extinderea proiectului pentru că muzica trebuie săîşi regăsească locul şi importanţa în învăţământul primar” a declarat doamna Mihaela Zugravu, inspector în învăţământântul primar IŞJ Braşov.

Leave a Reply

%d bloggers like this: