Regal de muzică de cameră la Brașov!

Luna iulie a avut o însemnătate specială pentru Filarmonica Brașov. Festivalul International al Muzicii de Cameră desfășurat în perioada 8 – 12 iulie a.c., activitate care s-a manifestat pe parcursul a cinci seri ne-a întors în timp!

Născut la inițiativa maestrului Ilarion Ionescu – Galați, atunci când Brașovul arăta, ce-i drept, altfel  din dorința de a arata lumii că viața muzicală alături de cea culturală avea aspecte deloc neglijabile, și totodată de a așeza orașul de poveste de la Poalele Tâmpei pe harta muzicală a lumii într-un loc special, Festivalul Internațional al Muzicii de Cameră a ajuns în acest an la cea de-a 42-a ediție. Cu întreruperi din când în când, acesta a continuat să fie un fanion al muzicii de cameră, demn de luat în seamă de marii muzicieni ai lumii, festivalul fiind singurul de acest gen din Europa.

Un festival cu totul ieșit din comun, la care au participat formații de renume internațional, un festival care a dorit în primele sale ediții să încurajeze formațiile studențesti astfel existând matinee în care se desfășurau etapele de concurs ale formațiilor de muzică de cameră ale tinerilor interpreți.

Așa cum ne-a obișnuit, Festivalul Internațional al Muzicii de Cameră a devenit un regal al muzicii clasice, o lume muzicală, fascinantă de virtuozitate instrumentală și sonorități ample, un tablou ce reflectă o provocare spectaculoasă și atractivă, și care în același timp ne vorbește despre interacțiune, comunitate, sărbătoare.

Astfel, la această ediție am avut privilegiul să ascultăm artiști consacrați, veniti din Japonia, Argentina, Polonia, Italia, Franța.

Ne-am întâlnit cu un public dornic, cuprins de curiozitate și nerăbdare, cu melomani ce au fost prezenți seară de seară.

Prezențele artistice și-au justificat din plin referințele deosebite cu care s-au prezentat. Deschiderea festivalului a revenit formației camerale pariziene, Cvartetul “Enescu”, cvartetul cel mai longeviv în aceeași formulă încă de la înfiintare, format din Constantin Bogdănaș – vioară, Florin Szigeti – vioară, Vladimir Mendelssohn – violă și Dorel Fodoreanu – violoncel. Publicul s-a bucurat de prezența pe scenă a artistului japonez Takashi Shimizu – vioară, a muzicianului Săndel Smărăndescu – contrabas, Bruno Canino – pian și Anton Niculescu – violoncel.

De asemenea, prezența celebrului violonist Alexandru Tomescu a fost o încântare pentu cei prezenți în sală, artistul fiind recunoscut pentru sonoritatea Turneului Stradivarius, turneu internațional ce se deșfasoară în fiecare an. Dintre artiștii invitați în festival mai amintim de Marian Movileanu- violă, Andrei Licareț – pian,  Silvia Mazzon – vioară și Marcello Mazzoni – pian, Attila Pasztor – violoncel (Austria), Răzvan Dragnea – pian, Elisa Fluder (Polonia), Lapo Vannuci – chitară, Luca Torrigiani – pian (Italia) și Francesco Manara, prim violonist la Scalla di Milano. O prezență aparte în cadrul evenimentului a fost cea a lui Omar Massa din Argentina, care alături de violonistul Alexandru Tomescu a evoluat la un instrument mai puțin cunoscut numit bandoneon și care a impresionat publicul prin interpretarea într-o manieră unică, nemaicântată pana acum a Baladei lui C. Porumbescu, la vioară și bandoneon. O adevarată încântare și provocare pentru auzul melomanilor!

S-a evidențiat claritatea expunerii și expresiei, fără a pierde nici o clipă din vedere coeziunea întregului cu toată forța de sugestie a muzicii, din program făcând parte urmatoarele lucrări de A. Dvorak, Fr. Schubert, J. Brahms, S. Rahmaninov, F. Mendelssohn – Bartholdy, J. S. Bach, Fr. Haendel, L. van Beethoven, J. Messenet, Fr. Kreisler, A. Glazunov, Fr. Liszt. A. Arenski, M. Carcassi, M. Castelnuovo, J. Haydn, T. A. Vitali.

A adus ceva Festivalul? A dăruit el ceva publicului? A adus. Și a dat. Un aport care nu poate fi cuantificat, o energie vie ce se va transforma în trăiri și emoții ce vor deveni amintiri, o noua filă cuprinsă în istoria muzicală a Brașovului. A adus un suflu romantic cu un ton jovial al salonului de epocă de altădată! Am fost tentați să mergem la excesele epocii – cultivate mai ales de admiratorii și susținătorii artiștilor dar și de unii interpreți virtuozi, dacă nu am fi conștienți de parametrii interpretativi ce țin de întoarcerea la realitățile partiturilor, la memoriile și mărturiile lăsate de compozitori, fără a submina în vreun fel personalitatea – unică – a fiecărui artist și nici sensibilitatea muzicală.

Așadar, când vorbim despre Festivalul Internațional al Muzicii de Cameră de la Brașov, putem vorbi despre o adevărată gală, caracterizată de tot ceea ce reprezintă cu adevărat un asemena moment…elegantă, rafinament, finețe a interpretării, sensibilitate, profesionalism și dăruire (poate părea ciudat, dar aici intră atât artiștii cât și melomanii prezenți în sală, unii dintre ei fiind prezenți seară de seară, care au aratat ce înseamnă un “public profesionist”).

Festivalul s-a desfășurat sub îndrumarea artistică a directorului Filarmonicii Brașov, Anton Niculescu, fiind Directorul FIMC 2019.

Director de Onoare  a fost maestrul I.Ilarion-Galați, inițatorul acestui important eveniment. Pe parcursul desfășurării festivalului, s-a alăturat și maestrul Ovidiu-Dan Chirilă, dirijor al Filarmonicii Brașov,  cu scurte prezentări și incursiuni în programul serii.

Lăsăm în ceea ce urmează, câteva impresii ale celor prezenți la Festival, ca o mărturie a ceea ce înseamnă o astfel de manifestare pentru Brașov, pentru contribuția pe care o aduce imaginii pe care și-o formează orașul din punct de vedere cultural, lucru esențial pentru educarea și dezvoltarea unei comunități, prezența publicului cunoscător a ceea ce înseamna sensibilitatea muzicii de cameră la un nivel de interacțiune de mare rafinament și stil, confirmând valoarea unui asemenea act artistic.

 

“Un cvartet de Mozart, beneficiind, pe lângă minunata scriitură, și de prezența a două interprete fermecătoare, nu avea cum să nu placă celor care au ales Sala Patria în loc de Festivalul de la Cristian! O seară cu trio, cvartet și cvintet: se putea dori ceva mai mult? Splendid opusul cu numărul 34 al lui Johannes Brahms, ce bucată ruptă din raiul muzicii… “

“Două impresii mi s-au părut demne de a fi notate: 1) asocierea insolită a bandoneonului cu vioara Stradivarius a lui Alexandru Tomescu, rezultând un timbru catifelat, ușor melancolic; 2) trioul lui Anton Arenski, o bijuterie camerală prea rar ascultată în sala de concert (pentru mine este o primă audiție, mulțumesc celor ce au programat-o!)”

 

Alexandra Grancea

PR Filarmonica Brașov

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *