Smiley face

Deputatul Tudor Benga atrage atenţia asupra unor aspecte ce riscă să întârzie finalizarea aeroportului

Deputatul USR Brașov, Tudor Benga, sesizează aspectele atipice în ceea ce privește implementarea proiectului Aeroportului Internațional Brașov-Ghimbav și atrage atenția că respectarea termenului de 2020 pentru finalizare este nerealistă în acest moment.

Deputatul Tudor Benga atrage atenția asupra celei de a III-a etape de construire în care a ajuns Aeroportul Brașov-Ghimbav, sesizând aspecte „cel puțin atipice“ în ceea ce privește licitația de proiectare și execuție a lucrărilor la 9 obiective ale investiției. Aceste aspecte „atipice“ riscă să întârzie termenul de finalizare a aeroportului, până la o dată pe care Consiliul Județean Brașov nu a luat-o în calcul până acum.

 „Vorbim despre nouă obiective care au fost incluse într-un singur «pachet», deși ele fac parte din categorii diferite. Sunt drumuri tehnologice, instalații, rețele, clădiri, toate puse în același contract, iar în aceste condiții, îmi pun întrebarea dacă nu era nevoie de proceduri separate sau de împărțirea licitației pe loturi, în funcție de specificul lucrărilor. Licitația a fost reluată sub aceeași formă, cu un nou termen de ofertare. Rămâne de văzut cât de repede se va finaliza atribuirea și dacă va fi posibilă recuperarea întârzierii care s-a produs deja, față de graficul inițial“, a declarat Tudor Benga.

Deputatul atrage atenția că și analiza privind modul de operare a viitoarelor servicii de dirijare a traficului aerian decalează termenele asumate până acum de Consiliul Județean Brașov, pentru finalizarea aeroportului. Afirmațiile deputatului au la bază informarea făcută de președintele CJ, Adrian Veștea, în urma unei vizite la Bruxelles, pentru o întîlnire cu reprezentanții EUROCONTROL, în urma căreia acesta a afirmat că o soluție finală va fi prezentată abia în luna martie a anului viitor.

Până nu demult, se spunea că problema serviciilor de dirijare a traficului aerian este relativ rezolvată. Acum aflăm că decizia finală va fi luată în luna martie a anului viitor. Dacă se va opta pentru construirea unui turn clasic, va fi nevoie de un proiect, de licitații, de construcții, ceea ce, din nou, presupune timp în plus. În aceste condiții, aș dori să îl întreb pe domnul președinte al Consiliului Județean care este orizontul real de timp în care turnul va putea fi realizat. Teama mea este că, în momentul de față, termenul  de 2020 pentru finalizarea proiectului – anunțat și reconfirmat de Consiliului Județean Brașov – devine unul nerealist”, a încheiat Tudor Benga.

Informații  de background:

1. Despre licitația privind cele 9 obiective ale aeroportului
Contractul de proiectare și execuția a 9 obiective ale aeroportului (clădirea energetică, remiza PSI, posturi control acces, gospodaria de apă, parcarea auto şi drum acces terminal – DJ 103C, drumuri tehnologice interioare, împrejmuiri şi porţi, reţele interioare în aeroport şi platforma antisuflu) a fost estimat la 28.632.566 fără TVA.  Licitația a fost lansată pe 23 iulie, având termen de depunere a ofertelor 3 septembrie. La acest termen, singura firmă care a trecut de evaluarea tehnică, din cele două înscrise, a venit cu o ofertă cu peste 50% mai mare față de cea estimată. Licitația a fost suspendată și reluată ulterior pe 10 octombrie, cu termen de depunere 19 noiembrie.

2. Despre analiza cost-beneficiu privind dirijarea traficului aerian
Potrivit unei informări făcute de Consiliul Județean săptămâna trecută, soluția pentru serviciile de navigare aferente viitorului Aeroport Internațional Brașov – Ghimbav va fi dată de EUROCONTROL (Organizația Europeană pentru Siguranța Navigației Aeriene), instituția europeană de management al traficului aerian. Cele două scenarii care fac obiectul acestei analize vizează fie construirea unui turn clasic de control, fie realizarea unui „remote tower“, pentru dirijarea traficului de la distanță.

Discuții detaliate cu acest organism au avut loc săptămâna trecută la Bruxelles, iar un raport preliminar al EUROCONTROL va ajunge la Brașov abia în decembrie, pentru ca decizia finală privind scenariul cel mai rentabil pentru dezvoltarea și operarea infrastructurii de navigație aeriană la Aeroportul de la Ghimbav să fie luată abia în martie 2019.

Leave a Reply

%d bloggers like this: