De ce se dorește ca RATBV să dețină monopol pe transportul public din Brașov? Oare nu este mai bine să existe concurență, iar atribuirea traseelor să se realizeze printr-o licitație?

În ultima perioadă se tot discută despre transportul metropolitan, mai ales după ce s-a dat o ordonanță de prelungire a licențelor transportatorilor până în 2023. Mulți dintre factorii implicați au ieșit în public cu fel de fel de declarații mai pompoase, dar care nu folosesc absolut deloc călătorilor. Este cert faptul că transportatorii din privat nu oferă condiții așa cum doresc călătorii, dar nici monopolul RATBV nu este benefic pentru cetățeni.
În primul rând, trebuie luat în calcul dacă cei de la RATBV au angajați un număr de șoferi, astfel încât să acopere necesarul, dar și mijloace de transport noi. Dacă nu, am asista la aceeași situație cu a firmelor de transport private.
Este cunoscut faptul că RATBV a achiziționat peste 100 de autobuze noi, dar să nu uităm de traseele din Municipiul Brașov. Nu cred că brașovenii ar fi de acord ca după ce s-au scumpit biletele destul de mult, tocmai pentru a se oferi confort călătorilor, să circule tot cu autobuzele vechi (lucru care se întâmplă, în momentul de față, cu troleibuzele). Pentru ce plătesc mai mult pe o călătorie? De menționat faptul că, inclusiv conducerile, atât cea a Primăriei Brașov, cât și cea a RATBV au precizat în repetate rânduri că vor majora tarifele, pentru a fi achiziționate mijloace de transport noi.
De asemenea, este cunoscut faptul că în următoarea perioadă nu vor fi achiziționate autobuze noi (excepție cele electrice). Atunci, întrebarea care se pune este: cu ce autobuze vor asigura cei de la RATBV transportul pe traseele din exteriorul municipiului? Dacă vor fi tot cele vechi, atunci care ar fi elemental de noutate? Și, să nu uităm de problemele cu alcoolul ale șoferilor, depistați tot mai des, în trafic, într-o astfel de stare.
Este unanim acceptat faptul că, acolo unde există concurență, automat vor fi și prețuri bune. Dacă va fi doar operatorul RATBV și va deține monopol, atunci vor avea prețuri după bunul plac, pentru că nimeni nu va mai concura cu aceștia, iar este bine știut că piața stabilește tariful.
Oare nu ar fi mai bine să fie organizată o licitație pentru aceste trasee? O licitație unde câștigătorul să respecte în mod clar niște clauze, niște condiții stricte. De exemplu, una dintre obligații ar putea fi ca autobuzele folosite să nu aibă o vechime mai mare de 5 sau 8 ani. Nu ar fi în folosul cetățenilor o astfel de licitație? De ce să ne gândim la binele RATBV și nu la cel al călătorilor?
Lucian Pătrașcu
Secretar de Stat în Guvernul României
Președinte executiv PSD Brașov
Biroul de presă PSD Brașov

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: