”Colțul de rai” din Curbura Carpaților va deveni mai accesibil prin modernizarea unui traseu rutier de peste 50 km între județele Brașov și Covasna

Azi, pe podul peste râul Olt din comuna Augustin, la granița județelor Brașov și Covasna, a avut loc evenimentul de semnare a două noi contracte de finanțare pentru modernizarea traseului interjudețean Brașov-Covasna, care unește DN13 cu DN 12, prin Măieruș-Brașov, ocolind munții de la Baraolt și Bodoc, cu revenire la cursul superior al Oltului, în comuna Malnaș. Este vorba despre finanțarea reabilitării unor porțiuni din DJ 131, apoi DJ 131B, precum și DJ 122, pe traseul DN 13-Măieruș-Apața-Ormeniș-Augustin-limita județe-Baraolt-Biborțeni-Malnaș-DN 12. Proiectele semnate au denumirile ”Modernizare drum interjudețean Covasna – Brașov, care face legătura între drumul național DN 12 și drumul național DN 13 – format din DJ 131 KM 0+000 – 7+856 și DJ 131 B 0+000 – 12+978”, pentru partea brașoveană, precum și ”Reabilitare drum județean interjud Covasna-Brașov”, de la DN 12 la DN 13, prin Malnaș Băi, Baraolt, Augustin și Măieruș – tronson Covasna, de la DN 12 prin Malnaș Băi, Baraolt, până la limită județ Augustin și Măieruș”. Proiectele au fost semnate de președinții celor două Consilii Județene, pentru Covasna de domnul Sándor Tamás și pentru Brașov de domnul Adrian Ioan Veștea, împreună cu Simion Crețu, director general ADR Centru, în prezența autorităților publice din localitățile de pe traseul acestor drumuri, dar și a altor oficialități locale. Finanțarea modernizării acestor drumuri, în valoare totală cumulată de peste 190 milioane lei, este asigurată de Programul Operațional Regional 2014-2020, Axa prioritară 6 – care vizează îmbunătăţirea infrastructurii rutiere de importanţă regională, respectiv Prioritatea de investiţii 6.1 – ”Stimularea mobilităţii regionale prin conectarea nodurilor secundare și terţiare la infrastructura TEN-T”, la care se adaugă contribuția beneficiarilor, județele Brașov și Covasna.

 

Drumurile județene reabilitate în aceste proiecte, prin corelarea intereselor de dezvoltare ale județelor Covasna și Brașov, asigură o conectivitate mai bună a zonei cunoscută sub numele de Valea Zălanului, aflată la sud de Munții Baraolt, cu principalele artere rutiere din sud-estul Transilvaniei, respectiv DN 12 – care pornește din Brașov și traversează municipiile reședință de județ Sfântu Gheorghe și Miercurea Ciuc, până în nordul Regiunii Centru, la Gheorgheni și Toplița – dar și DN 13 – care unește municipiile Brașov și Tîrgu Mureș, prin Rupea și Sighișoara. Despre Valea Zălanului se spune că este un adevărat ”colț de rai”, mai ales după ce, în urmă cu două decenii, a fost descoperită și de atunci intens promovată de către Charles, Prinț de Wales și moștenitorul Coroanei britanice. Despre Valea Zălanului se mai spune că este locul de “la capăt de asfalt”, unde locuitorii își duc viața simplu, în case mici, pictate în albastru și păstrate din generație în generație, locul ”unde ajungi doar trecând prin ținutul pădurilor”. Pentru a valorifica mai bine această zonă și pentru a crește mobilitatea într-un areal tot mai căutat de turiștii români și străini, Consiliile Județene din Covasna și Brașov au pregătit cele două inițiative, care vor asigura modernizarea unui drum care închide, pe la nord-vest, marea buclă a râului Olt. Proiectele sunt pregătite de așa manieră încât să răspundă prevederilor acordului de colaborare semnat în urmă cu un an (7 februarie 2017) între cele două Consilii județene. Aceste cereri de finanțare, alături de proiectele depuse de județele Covasna și Harghita, pe baza unui acord de cooperare similar, fac parte din strategia regională de dezvoltare, care urmărește reabilitarea infrastructurii rutiere în sud-estul Regiunii Centru. Concret, prin proiectele depuse de județele Brașov, Covasna și Harghita se va moderniza o legătură rutieră importantă între DN 12 și DN 13, dar și dinspre acestea către zona Sovata-Praid, prin localitățile Vârghiș, Ocland, Sânpaul, Feliceni și Odorheiu Secuiesc. Astfel, se va îmbunătăți mobilitatea bunurilor, serviciilor și persoanelor, cu conexiuni către cele mai importante trasee rutiere, către căile ferate de mare viteză, dar și către aeroporturile existente, sau în curs de dezvoltare, într-un areal foarte întins, unde locuiesc peste o treime din cetățenii Regiunii Centru.

 

Documentaţia tehnico-economică, devizul general și indicatorii tehnico-economici pentru proiectul de reabilitare a drumurilor DJ 122, 122B și DJ 131, de la Malnaș (DN 12) prin Biborțeni-Baraolt și apoi până la limita cu județul Brașov indică faptul că valoarea totală a investiției este de aproape 88 milioane lei, respectiv circa 19,5 milioane euro, din care aproape 18,5 milioane euro sunt sume nerambursabile, restul fiind reprezentat de contribuția beneficiarului, Consiliul Județean Covasna. Investițiile pe traseul de peste 33 km al acestor drumuri sunt programate să se finalizeze până la sfârșitul anului 2021.

Vorbind despre această cerere de finanțare din surse nerambursabile, domnul Sándor Tamás, Președintele CJ Covasna, a spus: ”Acest proiect, dezvoltat în parteneriat cu județul Brașov, completează investițiile pe care le-am început în urmă cu mai bine de șapte ani, odată cu reabilitarea DJ 121, tot cu fonduri europene. Acum, investim pentru a susține viitorul acestui nou traseu al apelor minerale, deoarece vom atrage mai multe investiții în zona Bodoc-Malnaș Băi-Biborțeni-Baraolt, prin reabilitarea acestui drum. Răspundem astfel cerințelor populației din această zonă a județului, unde drumurile nu sunt într-o stare foarte bună și facilităm nu doar accesul rutier, dar și posibilitatea de interconexiune cu căile ferate, fie pe magistrala Brașov-Sighișoara-Teiuș, fie pe ruta Brașov-Sfântu Gheorghe-Toplița-Deda. După această investiție, va crește siguranța circulației pe la poalele munților Baraolt și estimăm că va crește și atracția turistică a acestei zone, despre care nu se va mai putea spune că este la capătul asfaltului”, a completat domnul președinte Tamás.

 

Porțiunea de DJ 131 și traseul DJ 131B din județul Brașov, reprezintă aproximativ 20 km, aflați în acest moment într-o stare precară. Circulația între localitățile Măieruș, Ormeniș și Augustin se desfășoară cu dificultate, iar conexiunea orașului Baraolt cu DN 13 este foarte dificilă. De aceea a fost pregătită cererea de finanțare pentru reabilitarea celor două drumuri de pe teritoriul brașovean, cu fonduri REGIO 2014-2020, parte a conceptului general de dezvoltare a infrastructurii rutiere din Regiunea Centru, între DN 12 și DN 13, cu conectivitate către județele Harghita și Mureș. Valoarea totală a proiectului este de aproape 111 milioane lei, circa 24,6 milioane euro, la care se adaugă cofinanțarea Consiliului Județean Brașov. Se estimează ca lucrările să se încheie până în 31 august 2021.

”Suntem foarte concentrați pe dezvoltarea infrastructurii de transport a județului Brașov. Dacă în urmă cu cinci luni am semnat primul proiect din fonduri europene pentru județul nostru, ca să reabilităm ”drumul de sub munte”, acum investim pentru buna colaborare cu județul Covasna, pentru cetățenii din zona de nord-vest a județului nostru. Avem nevoie de o mai bună conectivitate între Valea Zălanului și zona Rupea-Cohalm, deoarece sunt foarte atrăgătoare pentru turiștii străini. Acest drum completează și investițiile pe care le vom derula prin PNDL sau din resursele județene de care mai dispunem. În plus, odată cu definitivarea rețelei rutiere din acest areal, ne putem concentra și pe investițiile semnificative pentru proiectul aeroportului din Brașov, care rămâne o prioritate pentru toți cetățenii acestei zone a Regiunii Centru, indiferent din ce județ sunt”, a declarat domnul Adrian Veștea, Președintele CJ Brașov.

 

Cu cele două contracte semnate azi, 6 februarie, la nivelul Regiunii Centru sunt semnate opt contracte de finanțare în cadrul Axei prioritare 6 din cadrul POR 2014-2020, pentru modernizarea reţelei de drumuri judeţene care asigură conectivitatea directă cu rețeaua europeană TEN–T, fie prin drumuri județene legate direct, fie indirect (drumuri legate de rețea prin intermediul unui drum național modernizat). Valoarea totală a acestor contracte este de peste 999 milioane lei, peste 221 milioane euro, valoarea sumelor nerambursabile solicitate fiind de circa 214,3 milioane euro. În scurt timp, vor mai fi semnate încă două contracte pe acest domeniu în regiunea noastră, la nivelul județelor Harghita și Covasna, valoarea totală a proiectelor de reabilitare a infrastructurii rutiere depășind astfel 259 milioane euro. Detalii pot fi regăsite pe pagina de internet www.regio-adrcentru.ro.

 

”Susținem cu toată încrederea parteneriatele destinate îmbunătățirii mobilității rutiere interregionale. Recent am semnat contracte de acest gen cu județele Mureș și Sibiu și vedem că se completează lista proiectelor prioritare, finanțate din programul REGIO 2014-2020, pentru modernizarea drumurilor județene care unesc județele regiunii. Se dezvoltă astfel rutele care străbat zona podișului transilvan din centrul României, legând principalele căi de transport naționale. Vom susține și investițiile derulate pentru dezvoltarea centrelor de transfer intermodal, pentru o și mai bună fluidizare a circulației bunurilor din Regiunea Centru. Prin realizarea acestor proiecte va crește posibilitatea atragerii investitorilor în zonele până acum mai puțin atractive, se va îmbunătăți viața locuitorilor și sperăm să se consolideze procesul de dezvoltare economică, locală și regional, prin înlesnirea legăturilor dintre zonele urbane și cele rurale”, a spus domnul Simion Crețu, director general ADR Centru, referindu-se la importanța proiectelor REGIO 2014-2020 prin care se modernizează rețeaua regională de transport rutier.

 

 

Leave a Reply

%d bloggers like this: