COCA COLA vs. PEPSI

Vara lui 2019 ar putea aduce un record istoric pentru piața băuturilor
răcoritoare. Afacerile celor peste 800 de companii înregistrate în acest
sector, producători de ape minerale, băuturi răcoritoare nealcoolice și
sucuri naturale ar putea depăși nivelul de 6,5 miliarde de lei, o cifră
cu aproape 40% mai mare față de acum 10 ani, arată o analiză Frames.
Se anunță o vară incendiară și producătorii de băuturi răcoritoare știu
că, cu fiecare grad în plus în termometre, vânzările lor cresc
semnificativ. Cum prognozele meteo indică o vară secetoasă, toți marii
producători și distribuitori de sucuri și apă minerală se pregătesc de
vârful de sezon cu campanii și produse noi, pentru a acoperi setea
românilor.
Potrivit unei analize Frames, prezentată în cadrul celei de-a șaptea
ediții a Train Your Business București, eveniment desfășurat la Hotel
Intercontinental, pe fondul creșterii economice și diversificării
obiceiurilor de consum, piața băuturilor răcoritoare  a marcat un avans
semnificativ în ultimii ani, de la o cifră de afaceri de 4,41 mld.lei în
2010 la 5,83 mld.lei în 2017.
,,Datele preliminare din 2018 indică un avans peste nivelul de 6
mld.lei, iar în 2019, pe fondul majorărilor de prețuri, extinderii gamei
de produse și creșterii apetitului pentru consum al românilor,
prognozele indică depășirea graniței de 6,5 mld.lei’’, afirmă analiștii.
Potrivit analizei, numărul companiilor care îmbuteliază ape minerale,
sucuri și băuturi naturale nealcoolice, înregistrate cu codurile CAEN
1107 și 1032, aproape s-a dublat față de 2010, de la 437 la peste 800
societăți în 2018 (date preliminarii). În 2017, raportau date financiare
767 de firme.
,,Investițiile semnificative din ultimii ani, optimizarea fluxurilor de
producție și a logisticii s-au văzut poate cel mai bine în creșterea
profitabilității companiilor. De la 273,2 milioane de lei în 2010,
producătorii de băuturi răcoritoare nealcoolice au ajuns la un profit
net de 550,7 milioane de lei în 2017 și, potrivit estimărilor, la peste
600 de milioane de lei în 2018’’, afirmă Adrian Negrescu, managerul
Frames.
Forța de muncă angajată în acest sector a rămas, în tot acest interval,
la un nivel aproape constant, în jurul a 10.000 de angajați, semn că
avansul semnificativ al business-ului s-a axat, în principal, pe
dezvoltarea unei infrastructuri mecanizate.
COCA COLA vs. PEPSI
Cele două branduri, Coca-Cola și Pepsi, sunt, și în România ca de altfel
la nivel internațional, cele mai populare băuturi răcoritoare. Așa se
explică faptul că COCA-COLA HBC ROMANIA SRL și QUADRANT – AMROQ
BEVERAGES SRL reprezintă cei mai importanți jucători din această piață.
Afacerile cumulate ale celor două companii au depășit 3 miliarde de lei
în 2017, cea ce înseamnă aproape jumătate din piață. O cifră în creștere
cu aproape 100 de milioane de lei față de anul precedent și cu peste 600
de milioane de lei raportat la 2010.
Și profiturile acestora au urmat aceeași tendință, avansând de la 192,4
milioane în 2010 la 345,9 milioane în 2017.
COCA-COLA HBC ROMANIA SRL, cu afaceri de 2,21 mld.lei în 2017, și
QUADRANT – AMROQ BEVERAGES SRL, cu un business de 854,8 milioane de lei,
sunt urmate în top 10 de ROMAQUA GROUP SA (725,1 mil. lei), MASPEX
ROMANIA SRL (409 mil.lei), EUROPEAN DRINKS SA (264,6 mil.lei), LA
FANTANA SRL (188,3 mil.lei), CARPATHIAN SPRINGS SA (186 mil.lei), PERLA
HARGHITEI SA (101,6 mil.lei), ALCONOR COMPANY SRL (92,6 mil.lei) și
RIENI DRINKS SA (60,6 mil.lei)
Împreună, primii 10 jucători din acest sector au raportat afaceri de 5,1
miliarde de lei și un profit net cumulat de 488,8 milioane lei.
,,Evoluția celor mai importanți jucători din piață trebuie pusă în
concordanță cu investițiile masive pe care acestea le realizează și cu
paleta largă de branduri pe care le gestionează.  Coca Cola deține, pe
lângă brandul consacrat, mărci precum Fanta, Sprite, Schweppes dar și
sucuri precum Cappy Pulpy, ape minerale naturale (Dorna, Dorna Izvorul
Alb si Poiana Negri) sau băuturi energizante (Burn si Monster Energy).
QUADRANT – AMROQ BEVERAGES SRL are în portofoliu, printre altele,
mărcile Pepsi, Prigat, 7Up,Mirinda, Mountain Dew, Gatorade, Evervess,
Rockstar energy și  apa minerală Perla’’, afirmă Adrian Negrescu.
Studiul Frames arată că, din punct de vedere geografic, cele mai multe
firme producătoare de băuturi răcoritoare și sucuri naturale se află în
București-Ilfov (67), urmat de județele Cluj (49), Argeș (34), Galați și
Bihor (câte 29) și Iași (27).
,,Piața băuturilor răcoritoare este puternic polarizată. Sunt numai 19
firme mari, care generează mai mult de 60% din vânzări, alături de care
mai activează 45 de firme mici și peste 700 de microîntreprinderi cu
putere financiară redusă. Astfel se explică faptul că, pe ansamblu,
cifra de afaceri medie în acest sector nu depășește 7,6 milioane de lei,
iar profitul mediu se cifrează în jurul a 700.000 lei. De altfel, cele
mai multe companii (696), au între 1-10 angajați’’, arată analiza.
Cert este că, pe fondul creșterii consumului, firmele și-au îmbunătățit
semnificativ situațiile financiare, media datoriilor nete scăzând de la
7,7 mil.lei în 2010 la 5,9 mil. lei în 2017, iar pierderile s-au redus
drastic, de la o medie de 603.484 lei în 2011 la 93.331 lei în 2017.
Cu toate acestea, peste 50% dintre firme prezintă un risc foarte mare de
business, și numai 14% au un risc scăzut.
,,Multe dintre firmele mici sunt prinse în hățișul blocajului financiar,
creditul furnizor fiind prezent în toate segmentele acestui sector. În
condițiile în care clienții nu plătesc la timp facturile, există riscul
ca multe dintre aceste firme să intre în blocaj. 26 de firme se aflau,
de exemplu, în procedură de insolvență în 2017. Astfel că cei care vor
să investească în acest sector trebuie să ia în calcul și problemele
specifice, dincolo de potențialul de profitabilitate’’, afirmă analiștii
de la Frames.
BĂUTURILE FĂRĂ ZAHĂR PRIND TOT MAI MULT TEREN
Dincolo de analiza financiară a sectorului, piața băuturilor răcoritoare
se află în plin proces de restructurare a gamei de produse. Pe fondul
înăspririi legislației în materie, tot mai multe companii au început să
lanseze branduri și băuturi ,,fără zahăr’’, considerate mult mai
sănătoase.
Coca Cola afirmă, pe site-ul propriu, că ,,categoria de băuturi
carbonatate se extinde continuu cu rețete inovatoare, pentru a se adapta
gusturilor și stilurilor de viață mereu în schimbare ale consumatorilor.
In prezent, categoria este completată cu băuturi răcoritoare făra zahăr
și calorii, ala cum este Coca Cola Zero Zahăr, dar și cu inovatii
locale, precum Coca Cola Lime’’, iar îmbuteliatorul Pepsi Cola susține
că ,,prin noile obiective atribuite pilonului de produse, vom continua
să rafinăm varietățile noastre de produse alimentare și băuturi pentru a
întâmpina nevoile consumatorilor noștri prin reducerea zahărului
adăugat, a grăsimilor saturate și a cantității de sare, dar și prin
dezvoltarea unui portofoliu mai vast de produse pentru a ajunge la
consumatori și comunități mai puțin valorificate’’.
,,Băuturile fără zahăr, sucurile naturale sunt asociate unui stil de
viață mai sănătos, jucătorii din acest sector încercând să contribuie la
modificarea obiceiurilor de consum, pentru a preveni în primul rând
obezitatea și bolile asociate. Un trend salutar într-o țară în care
educația alimentară este deficitară, în care consumul de alimente și
băuturi înclină balanța spre preț și mai puțin spre calitate’’, afirmă
Alexandru Bălțat, managerul Train Your Brain.
,,Este de așteptat ca acest trend să se extindă și să vedem, pe
rafturile magazinelor, tot mai multe sortimente de ape îmbuteliate
(plate și carbogazoase) și băuturi light, din ingridiente naturale și
fără adaos excesiv de coloranți. Un rol semnificativ în această evoluție
îl are și statul care trebuie să ofere cadrul legislativ necesar menit
să elimine de pe piață, treptat, băuturile cu mult zahăr, considerate
adevărate bombe calorice’’, afirmă analiștii.
Este de semnalat și evoluția semnificativă a segmentului de băuturi
energizante, cu plusurile și minusurile sale, semnalate de producători.
Potrivit datelor Euromonitor, din punct de vedere regional, consumul de
apă îmbuteliată pe cap de locuitor în România în 2017 a fost  de 4,7
litri, cu 35% mai mare decât media Europei de Est și cu 60% mai mic
decât media Europei de Vest.
Conform analizei Euromonitor Internațional, vânzările de apă îmbuteliată
în volum sunt așteptate să aibă o rată de creștere medie anuală compusă
de 7,2%, până în anul 2022, România atingând un consum mediu pe cap de
locuitor de 132 de litri.
Cea mai mare contribuție la această creștere vine de pe segmentul de apă
plată. Comportamentul consumatorilor a cunoscut numeroase schimbări în
ultimii 5 ani. Dacă în 2012, 6 din 10 cumpărători de apă alegeau apa
carbogazoasă, începând cu anul 2017, mai mult de 5 din 10 pun în coșul
de cumpărături apă plată.

Lasă un răspuns

%d blogeri au apreciat: