Smiley face

95 autori de fraude comerciale în mediul online arestați în urma unei operațiuni internaționale

CAMPANIA  DE  PREVENIRE  ȘI  CONȘTIENTIZARE

                                             #BuySafePaySafe

95 infractori specializați în comiterea de fraude și membri ai rețelelor infracționale din mediul online suspectați de comiterea unor fraude online au fost arestați în timpul  Operațiunii E-Commerce 2018 (eComm 2018), o acțiune comună a organismelor de aplicare din  28 de state, ce s-a desfășurat în perioada 4-15 iunie 2018. Operațiunea a vizat combaterea fraudelor comise în mediul online printr-o acțiune coordonată a organismelor de aplicare a legii din Uniune Europeană și din afara acesteia și va fi urmată de o campanie de conștientizare asupra acestei problematici în rândul populației. Această acțiune marchează totodată începutul unei serii de investigații operative, mai multe arestări fiind așteptate în următoarele luni.

Suspecții arestați în timpul operațiunii au fost responsabili pentru mai mult de 20.000  tranzacții frauduloase cu carduri de credit compromise, a căror pagubă estimată depășește  8 milioane  Euro. Acțiunea a fost coordonată de către Centrul European de Criminalitate Informatică (EC3) din cadrul Europol, cu sediul la Haga. Centrul a primit sprijin direct de la comercianți, companii de logistică, bănci și companii emițătoare de carduri. Europol a oferit, de asemenea, suport analitic în investigațiile desfășurate de autoritățile naționale.

Operațiunea E-Commerce combate fraudele pe internet, produse în absența fizică a cardurilor, urmărind să asigure un mediu online mai sigur prin intermediul schimbului de informații și dezvoltării de bune practici între organismele de aplicare a legii și mediul privat.  Polițiștii din fiecare stat au format echipe comune cu comercianți, firme de logistică, instituții financiare și companii de analiză pentru a aduna dovezi împotriva infractorilor specializați în comiterea de fraude. În acest an, în cadrul acestei operațiuni, apoape 200 de parteneri din mediul privat s-au alăturat organismelor de aplicare a legii.

După câteva luni de pregătire, în decursul a 11 zile poliția a desfășurat percheziții, arestări, interogări, confiscări ale bunurilor achiziționate în mod fraudulos (printre acestea aflându-se telefoane mobile, articole de îmbrăcăminte etc.). Au fost totodată adunate dovezi pentru a sprijini instrumentarea cazurilor și trimiterea în judecată a suspecților. Companiile internaționale emițătoare de carduri au sprijinit investigațiile în situațiile în care cardul a fost emis de o bancă cu sediul în afara UE. Adesea, atunci când o achiziție frauduloasă este efectuată în Uniunea Europeană, datele aparțin unui card emis de către o instituție aflată pe alt continent.

Rezultate

Peste 200 de percheziții domiciliare;

Aproximativ 20.000 de tranzacții frauduloase

Peste 200 de parteneri privați

Au fost confiscate mai multe categorii de bunuri: bani, droguri, carduri, dispozitive electronice

Au acționat multiple echipe de supraveghere și investigații.

 

Specializare permanentă  

Măsurile investigative sunt foarte complexe datorită dimensiunii internaționale și virtuale a acestei infracțiuni. În această infracțiune sunt implicați nu doar infractori individuali, ci și grupări de crimă organizată. De asemenea, există indicii cu privire la specializarea infractorilor și a conexiunii cu alte infracțiuni, precum phishing, atacuri informatice, crearea și utilizarea unor  site-uri web și  conturi pe rețele de socializare în scopul săvârșirii de infracțiuni.

În prezent, aproximativ 80% din fraudele cu carduri sunt comise online. Rețelele de socializare sunt folosite pentru a crea magazine online care vând orice produs la jumătate de preț. Când un cumpărător comandă un produs prin intermediul acestora, infractorii efectuează achiziția – adesea foarte scumpă – prin intermediul unor carduri ale căror date sunt furate/ contrafăcute (compromise).  Datele cardurilor compromise sunt adesea achiziționate de pe internetul “ascuns” (darkweb – website-uri neindexate de motoarele uzuale de căutare, exemplu Google, Bing etc.) și au fost inițial obținute în urma unui atac informatic de tip fishing sau malware. Când realizează achizițiile online, victimele pot să nu realizeze că datele cardurilor lor sunt de asemenea furate pentru ca apoi să fie revândute pe alte forumuri. Așa-numiții vânzători au de multe ori zeci de mii de cumpărători mulțumiți și primesc recenzii excelente. În final, băncile și comercianții sunt cei care suferă pierderile acestei activități frauduloase, ce se ridică la nivel global la miliarde de euro în fiecare an.

                                                                               Prevenire

Este întotdeauna mai bine să previi o infracțiune. Din acest motiv, această acțiune operativă este urmată de o campanie de prevenire și conștientizare – #BuySafePaySafe #. Există o serie de reguli de siguranță care pot fi adoptate pentru a evita fraudele online

  • Verificați dacă dispozitivul pe care îl folosiți pentru a efectua achiziții online este configurat în mod corespunzător și conexiunea de internet este sigură;
  • Folosirea unui card este o modalitate sigură de plată în comerțul online atâta timp cât vă luați aceleași măsuri de precauție ca și în celelalte tipuri de achiziții;
  • Există anumite indicii care vă ajută să identificați o fraudă. Dacă sunteți victima unei fraude online, sesizați poliția. Dacă ați cumpărat produsul prin intermediul unui card de credit sau debit, sesizați de asemenea banca emitentă;
  • Verificați-vă serviciul de internet banking în mod constant.
  • Anunțați imediat banca emitentă dacă observați plăți sau retrageri pe care nu le-ați efectuat dvs.

Citiți mai multe despre cum să efectuați  cumpărături în siguranță în mediul online pe pagina:  E-Commerce: trucuri și recomandări pentru a nu deveni victima fraudelor online. https://www.europol.europa.eu/activities-services/public-awareness-and-prevention-guides/e-commerce-tips-and-advice-to-avoid-becoming-fraud-victim
EComm 2018 este o operațiune implementată în cadrul programului  Empact Payment Card Fraud (PCF) – Fraude cu Cardurile de Plată (PCF), coordonată de Austria. Această operațiune continuă activitatea  Grupului de Lucru E-Commerce, un parteneriat public-privat creat în 2014 cu principalele instituții responsabile în acest domeniu, inclusiv Merchant Risk Council (MRC), o rețea formată din  490 de comercianți ce activează în mediul online.

Detaliile de mai sus ne-au fost oferite de d-na Gabriela Dinu, purtător de cuvânt IPJ Brașov.

Leave a Reply

%d bloggers like this: